Sunday, June 4, 2023

Kisah Keramat Ahmad Al-Badawi: Penentang maulidnya dicabutkan iman!

As-Sya'rani menukilkan dalam At-Tabaqat Al-Kubra Jil 1 ms 162:

Ada seorang telah mengingkari apa yang berlaku dalam majlis maulid Sayyid Ahmad Al-Badawi yang saban tahun diraikan di Tonta daripada pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, maka lelaki itu telah dicabutkan iman dari dalam hatinya. Dia merasakan tiada iman walau sebesar sehelai rambut ada padanya. Dia pun pergi minta tolong kepada Sayyid Ahmad Al-Badawi. lalu dipulangkan iman ke dalam hatinya dengan syarat dia tidak lagi mengingkari maulid Ahmad Al-Badawi. Ahmad Al-Badawi menempelaknya dengan mengatakan bahawa bagaimana dia boleh mengengkari apa yang dilihatnya dalam maulidnya sedangkan dia tidak mengingkari apa yang dilihat semasa tawaf di Kaabah. 

Berkata Sayyid Ahmad Al-Badawi:

" Tiada seorang pun yang derhaka dalam maulidku melainkan dia akan bertaubat dan menjadi eloklah taubatnya. Dan apabila aku mampu menjaga binatang buas dan ikan-ikan di laut serta melindungi mereka agar satu sama lin hidup mengikut aturannya, apakah  Tuahanku membiarkan aku lemah untuk menjaga mereka yang hadir ke majlis maulidku?"


Baca: Shamela 

No comments:

Post a Comment

Abu Lahab merdekakan Tsuwaibah Al-Aslami

Ketika berita kelahiran Nabi SAW disampaikan oleh hamba Abu Lahab yang bernama Tsuwaibah kepada tuannya, maka saking gembiranya Abu Lahab, d...