Nama ini popular di kalangan sufi di Mesir. Ada kuburnya yang menajdi tempat ziarah.
Namun, ada satu mengganjal dalam hati tentang hakikat kewujudannya.
Allamah Badruddin Al-Aini Al-Hanafi (762-855H) yang menjawat jawatan sebagai Qadhi Negeri Mesir dan penulis kitab Umdatul Qari Fi Syarhi Saheh Al-Bukhari dan juga menulis kitab sirah yang masyhur bernama Aqdul Juman Fi Tarikh Ahli Zaman tidak menyebut langsung tentang orang yang bernama Ahmad Al-Badawi. Hinggakan, seorang yang bernama Dr Syamsuddin As-Salafi Al-Afghani yang merupakan pengasas kepada Madarasah Athariyyah di Afghanistan melahirkan kecurigaannya tentang kewujudan manusia yang namanya Ahmad Al-Badawi. Katanya , dia merasakan bahawa Ahmad Al-Badawi itu alah watak rekaan khurafat yang sebanarnya tidak pernah wujud. Kalau wujud, sudah tentu direkodkan namanya dalam kitab-kitab ulama seperti Badruddin Al-Aini yang menulis biografi tokoh-tokoh yang ada di Mesir. Imam Az-Zahabi (637H-748H) dan As-Sofadi juga tidak menyebutkan tentang Ahmad Al-Badawi.
Apabila datang zaman Imam As-Suyuti (Meninggal: 911H) barulah ada disebutkan dalam karyanya. Penulis bidang rijal sebelumnya tidak menyebutkan mengenainya. Maka dari mana Imam As-Sayuti mengambil maklumat?
Riwayat seperti ini disebut Mursal.
Ia tidak datang daripada sumber primer. Zaman hidupnya Al-Badawi sebagaimana yang direkodkan oleh orang yang merekodkannya adalah antara tahun 600H hingga 750H. Maka jarak masa dengan As-Suyuti lama sekali. padahal tokoh sebelum As-Suyuti sepeti Badruddin. Az-Zahabi dan As-Sofadi tidak rekodkan!
Boleh baca analisa kajian dari: Salafcenter
No comments:
Post a Comment