Monday, June 5, 2023

Sayyid Ahmad Al-Badawi watak samar

Nama ini popular di kalangan sufi di Mesir. Ada kuburnya yang menajdi tempat ziarah.


Namun, ada satu mengganjal dalam hati tentang hakikat kewujudannya.

Allamah Badruddin Al-Aini Al-Hanafi (762-855H) yang menjawat jawatan sebagai Qadhi Negeri Mesir dan penulis kitab Umdatul Qari Fi Syarhi Saheh Al-Bukhari dan juga menulis kitab sirah yang masyhur bernama Aqdul Juman Fi Tarikh Ahli Zaman tidak menyebut langsung tentang orang yang bernama Ahmad Al-Badawi. Hinggakan, seorang yang bernama Dr Syamsuddin As-Salafi Al-Afghani yang merupakan pengasas kepada Madarasah Athariyyah di Afghanistan melahirkan kecurigaannya tentang kewujudan manusia yang namanya Ahmad Al-Badawi. Katanya , dia merasakan bahawa Ahmad Al-Badawi itu alah watak rekaan khurafat yang sebanarnya tidak pernah wujud. Kalau wujud, sudah tentu direkodkan namanya dalam kitab-kitab ulama seperti Badruddin Al-Aini yang menulis biografi tokoh-tokoh yang ada di Mesir. Imam Az-Zahabi (637H-748H) dan  As-Sofadi juga tidak menyebutkan tentang Ahmad Al-Badawi.

Apabila datang zaman Imam As-Suyuti (Meninggal: 911H) barulah ada disebutkan dalam karyanya. Penulis bidang rijal sebelumnya tidak menyebutkan mengenainya. Maka dari mana Imam As-Sayuti mengambil maklumat?

Riwayat seperti ini disebut Mursal. 

Ia tidak datang daripada sumber primer. Zaman hidupnya Al-Badawi sebagaimana yang direkodkan oleh orang yang merekodkannya adalah antara tahun 600H hingga 750H. Maka jarak masa dengan As-Suyuti lama sekali. padahal tokoh sebelum As-Suyuti sepeti Badruddin. Az-Zahabi dan As-Sofadi tidak rekodkan!



Boleh baca analisa kajian dari: Salafcenter

No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...