Tuesday, June 6, 2023

Membangunkan kubur bukan amalan Islam.

Nas-nas Hadis menjelaskan larangan kubur dibanguinkan. Pun begitu, di seluruh dunia Islam, ada kubur yang dibangunkan. Pelakunya bukan sebarang orang. Ada kalangan mereka dikatakan wali, ulama dan ada penguasa Muslim yang berjasa. Kenapa ini berlaku? 

Amalan membangunkan kubur dan menjadikannya masjid dipertahankan oleh mereka yang so called Ulama. Bahkan ditambah pula sebagai titisan silsilah nabi Muhammad SAW. 

Apakah susah sangat hendak menadaptasikan perintah nabi SAW tanpa takwilan-takwilan yang memenangkan kelompok? Susahkah hendak mensucikan tauhid dari anasir yang mengelirukannya? Mengapa ada itu dan ini. 

Nabi tak benarkan kubur dijadikan masjid! Khalas!. Masjid adalah masjid dan kubur adalah kubur! Khalas!

Kubur tempat simpan orang mati dan masjid tempat menyimpan ornag hidup!Khalas!


Padahal ada hadis jelas melarangnya:


لا تجعلوا بيوتكم مقابر، ولا تجعلوا قبري عيداً، وصلّوا عليّ؛ فإن صلاتكم تبلغني حيث كنتم -أخرجه الإمام أحمد، [2/367]

Nabi juga bersabda menerusi doanya:


اللهم لا تجعل قبري وثناً يُعبد، لعن الله قوماً اتخذوا قبور أنبيائهم مساجد
(أخرجه الإمام أحمد بن حنبل [2/246]، وصححه الألباني في تحذير الساجد من اتخاذ القبور مساجد، [ص:25]).


عن علي رضي الله عنه أنه قال لأبي الهياج: "ألا أبعثك على ما بعثني عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم: أن لا تدع تمثالاً إلا طمسته، ولا قبراً مشرفاً إلا سوّيته

(أخرجه مسلم في الجنائز، باب الأمر بتسوية القبور، وأبو داود والترمذي والنسائي).


Sesiapa yang mengamati sejarah kemunculan kubur-kubur yang dibangunkan (masyahid) ini, akan melihat angkara siapa ia. Kubur-kubur yang dibangunkan di Iraq dan Iran hari ini, siapa pencetusnya? Siapa yang bangunkan kubur saidina Ali di Najaf,  Iraq?Siapa? 

Dulu, kerajaan Abbasiyyah berada pada fasa yang lemah dan lemas. Yang memegang ubun-ubunnya pernah satu kerajaan yang dinamakan Kerajaan Buwaihiyyah. Akidah dan amalan kerajaan ini adalah Syiah. Dalam wilayah kekuasaannya, Qaramitah, Batiniyyah, menjadi semak subur yang meliar.


Baca: Islamway



No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...