Tuesday, June 6, 2023

Kubur-kubur yang dibangunkan masjid atasnya

 Lihatlah di negara Mesir, negara yang Syiah pernah berkuasa. Syiah Ismailiyyah. Menubuhkan kerajaan yang bernama Fatimiyyah. Berapa banyak kubur-kubur orang mulia yang di bangunkan maqam dan dijadikan tempat orang berziarah. Ziarah yang menimbulkan musykil tentang tujuannya. Apakah ia ziarah yang nabi SAW suruh atauy ziarah sebagai ziarah penganut-penganut agama selain Islam?

Kalaulah Makkah dan Madinah tidak dikuasai Muhammad bin Abdul Wahab yang ditohmahkan sebagai pengasas ajaran Wahabi yang disesatkan setengah pihak, jadilah dua kota mulia umat Islam itu berceracak dengan kubur-kubur yang dimaqamkan sebagaimana di Mesir, Iraq, Iran, Pakistan, Maghribi dan bahkan Indonesia dan Malaysia. 

Di Mesir, ada beberapa kubur yang ditasyidkan. Berikut adalah yang paling masyhur di anataranya:

1) Masjid Al-Husain. Di dalamnya di semadikan kepala Saidina Hussain yang sebelumnya dikebumikan di Askalon. Atas perintah Khalifah Fatimiyyah, ia dipindahkan ke Mesir kerana ketika itu tanah Palastin dirampas oleh tentera Salibi.

2) Masjid Sayyidah Zainab

3) Masjid Sayyidah Nafisah

4) Masjid Al-Ahmadi yang di dalamnya kubur  Sayyid Al-Badawi di Tanta.

5) Masjid Sayyidah A'ishah- Iaitu Aisyah binti Jaafar bin Muhammad Al-Baqir bin Ali Zainal Abidin

6) Masjid Sayyidah Sakinah. Dia adalah Aminah bt Hussain bin Ali bin Abi Talib

7) Masjid Al-Mursi Abu Al-Abbas

8) Masjid Abu Al-Hajjaj Al-Aqsari


Semua masjid yang dibina bermula dari wujudnya kubur orang soleh seperti di atas adalah tabiat kaum Syiah. Ia kemudiannya mempengaruhi aliran sufi dan akhirnya bertapak dalam kalangan Sunni melalui pintu aliran kesufian. Jika disemak dan diteliti satu persatu, tokoh-tokoh yang dibangunkan masjid atas kubur mereka itu, ada kaitan dengan semangat dan hamasah Syiah. 

La haula wala Quwwata illa billah!


Rujuk bacaan: Shorouknews

No comments:

Post a Comment

Abu Lahab merdekakan Tsuwaibah Al-Aslami

Ketika berita kelahiran Nabi SAW disampaikan oleh hamba Abu Lahab yang bernama Tsuwaibah kepada tuannya, maka saking gembiranya Abu Lahab, d...