Wednesday, December 25, 2024

Istighasah dan Tawassul

Dikatakan tiada beza antara Istighasah dengan Tawasul. Demikian dirujuk dalam kitab Syifa'ussiqam fi ziarati khairil anam oleh Taqiyyuddin As-Subki. 

(Aku belum mebelak sumber itu-nanti aku akan bukan dan baca kenyataan harfiahnya)

Bagaimana boleh sama sedangkan dua istilah yang berbeza dan mempunyai definisi masing-masing. Dengan bersangka baik kepada pandangan As-Subki, apakah persamaan yang beliau maksudkan itu? Adakah persamaan definisi atau persamaan hukum?

Tawassul itu ialah memohon kepada Allah dengan menjadikan sesuatu sebagai perantara. Perbincangan mengenai panjang di kalangan ulama. Ada pro dan kontra. Namun rengkasnya ada kesepakatan dalam beberapa hal. Miski ada perbezaan dalam lain perkara.

Contoh ungkapannya: Ya, Allah, dengan berkat dan kemuliaan wali Allah dalam kubur ini, berilah daku kesembuhan daripada penyakitku!

Sementara istighasah adalah meminta tolong dalam keadaan terdesak kepada sesuatu. Dalam polimik istighasah ini, ia merujuk kepada minta tolong kepada orang yang suidah mati. 

Contoh ungkapan: Wahai wali Allah yang bersemadi dalam kubur ini, aku mohon berikanlah daku kesembuhan!

Hujah yang menyamakan tawasul dengan istighasah adalah satu upaya menjadikan dua isu yang berbeza ini GAMBLANG. Ia melindungi kerancuan dan istighasah dengan khilafiyah dalam tawassul.

Bandingkan dua ungkapan ini. Mana ungkapan yang masih boleh diterima (sungguhpun ada pertikaian sebahagian ulama, dan manakah ungkapan yang sangta berbahaya.

Jika ungkapan istighasah itu dibenarkan, apalah maknanya kita membaca ayat dalam surah Fatihah saban solat:

"iyyaka na'budu waiyyaka nasta'in!".


Pertanyaan-pertanyaan:

Tanyakan kepada yang mempertahankan keharusan istighasah dengan orang yang sudah mati, bagaimana cara susunan ayatnya?

Bagaimana jika seseorang bertighasah dengan Jesus Crist seperti kita lihat dilakukan oleh penganut Kriostian?

"Ooooo Jesus....help meeee!"

Bagaimana pula jika seornag hindu mengungkapkan : Wahai Brahma...kurniakan daku kesembuhan!?

Bagaimana pula jika sornag Cina Budha berdoa dengan menyebutkan : Wahai datu nenek leluhurku, bantulah aku dengan kesembuhan!

Bagaimana status doa-doa sedemikian? Apakah syirik atau tidak?

Jika beristighasah dengan ornag yang sudah mati boleh, maka bolehkah beristighasah dengan dengan pokok agam yang berusia ribu tahun? 

Bolehkah beristighasan dengan bulan dan matahari yang lebih hebat daripada si mati dalam kubur itu?

Seterusnya bolehkah istighasah dengan Jin afrit yang ghaib tetapi masih hidup? Ia lebih mungkin menolong berbanding si mati.

Lalu dikatakan: Wahai jin afrit, lindungi aku dari kejahatan musuhku!

Atau...istighasah dengan malaikat , mereka lebih patut . Israfil misalnya tugasnya mengatur razeki. Mintalah razeki daripadanya!

Bolehkah? Bolehkah?


Catatan tambahan:

Minta fatwa kepada ulama yang sudah mati tidak boleh. Bahkan sekalipun nabi Muhamamd SAW, jika ada orang mendakwa yang mendakwa mendapat jawapan mengenai sesuatui masalah fekah daripada pertemuannya dengan Nabi SAW sama ada dalam mimpi atau Yaqazoh, ia tidak boleh diterima.

Sebagaimana tidak boleh dalam maslaah fatwa, maka demikialah dalam masalah istighasah.


Dua perkara yang perlu diperhatikan:

1) Minta tolong kepada yang sudah mati

2) Minta tolong pada masalah yang seseorang itu tidak kuasa padanya.

Istighasah dalam salah satu keadaan di atas sudah salah, apatah lagi kalau kedua-dua sifat di atas berkumpul?


Cuba fikirkan:

Dalam hadis mengenai sfaat uzma , manusia pada hari mahsyar minta sfaat kepada Adam, Nuh, Ibrahim, Musa dan Isa, tetapi tidak berfaedah minta syafaat kepada mereka. Itu kerana mereka bukan Ahlinya. Maka mereka minta syafaat kepada nabi Muhammad dan dia adalah ahlinya. Maka mohon syafaat itu berfedah.

Padahal Adam, Nuh, Ibrahim Musa dan Isa adalah Rasul-Rasul mulia dan Ulul Azmi. Mereka tidak dapat tolong. Lalu, minta tolong kepada orang mati, sebesar apapun  kewaliannya, maka apakah dia ahli dalam menolong. Tegasnya, apaklah orang mati itui ahli dalam menolong ornag hidup? Sedangkan dalam sama-sama satu alam, iaitu alam akhirat, nabi-nabi Ulul Azmi itu tidak mampu menolong kecuali baginda Nabi.

Ini adalah bab Uhlun Lis Syafa'ah.

Si mati bukan Ahlun Lil Istighasah!

Mereka adalah Amwat Ghairu Ahyaa....Mereka bukan ahli untuk diminta pertolongan!

No comments:

Post a Comment

Hadis si buta bertawassul

Hadis yang dikeluarkan oleh Tarmizi, Ibn Majah dan Ahmad daripada Usthman bin Hanif: أن رجلا ضرير البصر أتى النبي صلى الله عليه وسلم، فقال: ...