Wednesday, February 1, 2023

KISRA DAN KAISAR TIDAK AKAN BANGKIT BERKUASA LAGI

 Daripada Abu Hurairah telah bersabda Rasulullah SAW:


إِذَا هَلَكَ كِسْرَى فلا كِسْرَى بَعْدَهُ، وإذَا هَلَكَ قَيْصَرُ فلا قَيْصَرَ بَعْدَهُ، والذي نَفْسِي بيَدِهِ لَتُنْفَقَنَّ كُنُوزُهُما في سَبيلِ اللَّهِ

"Bila binasa pemerintahan Kisra (Parsi), maka tiada lagi pemerintahan Kisra yang lain selepasnya. Apabila Binasa pemerintahan Kaisar (Rom), maka tiada lagi pemerintahan Kaisar sesudahnya. Demi Tuhan yang jiwaku di tanganNya, kamu pasti akan membelanjakan harta khazanah kedua-duanya pada jalan Allah".

(Hadis Muttafaq Alaih: Bukhari (3027), Muslim (2918)

Imam Al-Baihaqi menejelaskan dalam Dalailun Nubuwwah (Jil 4. Ms 394) tentang asal muasal keluarnya sabda nabi SAW ini.

" قال الشافعي رحمه الله: كانت قريش تنتاب الشام انتيابا كثيرا، وكان كثير من معاشها منه، وتأتي العراق فيقال: لما دخلت في الإسلام ذكرت للنبي صلى الله عليه وسلم خوفها من انقطاع معاشها بالتجارة من الشام والعراق، إذا فارقت الكفر ودخلت في الإسلام، خلاف مَلِك الشام والعراق لأهل الإسلام، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: ( إذا هلك كسرى فلا كسرى بعده )، فلم يكن بأرض العراق كسرى يثبت له أمر بعده، وقال: ( إذا هلك قيصر فلا قيصر بعده )، فلم يكن بأرض الشام قيصر بعده، وأجابهم على ما قالوا له، وكان كما قال لهم صلى الله عليه وسلم، وقطع الله الأكاسَرة عن العراق وفارس، وقيصرَ ومن قام بالأمر بعده عن الشام

Imam Nawawi dalam Syarah Saheh Muslim (18/43) menjelaskan maksud hadis tersebut dengan mengatakan:

 قال الشافعي وسائر العلماء: معناه لا يكون كسرى بالعراق، ولا قيصر بالشام، كما كان في زمنه صلى الله عليه وسلم، فعلمنا صلى الله عليه وسلم بانقطاع ملكهما في هذين الإقليمين، فكان كما قال صلى الله عليه وسلم، فأما كسرى فانقطع ملكه وزال بالكلية من جميع الأرض، وتمزق ملكه كل ممزق واضمحل، بدعوة رسول الله صلى الله عليه وسلم، وأما قيصر فانهزم من الشام، ودخل أقاصي بلاده، فافتتح المسلمون بلادهما، واستقرت للمسلمين ولله الحمد، وأنفق المسلمون كنوزهما في سبيل الله، كما أخبر صلى الله عليه وسلم، وهذه معجزات ظاهرة 

Ibn Kathir dalam Al-Bidayah Wan Nihayah mennjelaskan bahawa istilah Kaisar dalam pemahan orang Arab zaman nabi SAW ialah pemerintahan Rom yang menguasai tanah Syam. Maka jani nabi SAW bahawa binasanya Kaisar itu telah tejadi apabila tanah Syam tidak lagi menjadi daerah kekuasaan Romawi sebagaimana sebelumnya. Sungguhpun ada beberapa episod masa dalam sejarah selepas Islam berkuasa di Tanah Syam, Rom kembali menakluk beberapa wilayah di tanah Syam termasuk baitul Maqdis, kekuasaan mereka itu tidak memberi makna bahawa Kaiar kembali berkuasa. Ini kerana kekuasaan mereka tidak menyeluruh sebagaimana zaman sebelum Islam berkuasa di sana.(Rujuk Al-Bidayah: 6/491)

No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...