Kalangan tokoh Sufi seperti Al-Jili, Ibn 'Ajibah, Al-Urusi, An-Nablusi dan Ibn Arabi menyebutkan perkataan-perkataan bahawa Sumber kepada Ma'rifah yang disifatkan sebagai Isyraqiyyah (pancaran rohani) bukanlah dari akal atau naqal. ia diumpamakan rasa manisnya madu atau lazatnya jimak, tiada dalildan tiada fikiran yang dapat menjelaskannya. Hanya rasa yang dapat memnggambarkannya. Demikianlah apa yang disifatkan sebagai pancaran rohani itu. Ia dibuktikan dengan zauq, kasyaf dan wujdan.
Imam Az-Zahabi dalam siyar A'lam menyifatkan para ahli wehdatul wujud yang menolak akal dan naqal dan bergantung kepada zauq dan tawajud, mereka itu adalah Iblis berwajah manusia. kalau tak mapu berdepan dengan mereka , jauhi sahaja dan jika mampu berhujahlah dengan mereka sebagaimana berhujah dengan syaitan di samping bacakan ayatul kursi ke atas mereka (Rujuk Siyar 4/472)
Iraninya, para pencandu wehdatul wujud , apabila berhujah dengan orang yang membangkang mereka, mereka pandai pula mencari nas-nas Quran dan hadis serta akal untuk melegitimasikan pegangan mereka itu.
Antara nas-nas yang dipakai untuk menghujahkan wehdatul wujud adalah:
Firman Allah SWT:
وَهُوَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الْأَرْضِ ۖ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهْرَكُمْ وَيَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ
No comments:
Post a Comment