Monday, February 6, 2023

Furu' kaedah: Siapa yang gelojoh untuk dapat sesuatu dihukum dengan menghalangnya untuk dapatkannya.

 Kaedah ini disebutkan:


من استعجل الشيء قبل أوانه عوقب بحرمانه

Kaedah ini merupakan kaedah Usul Feqah yang ada kaitan dengan kedah yang dinamakan Saddu Zarai'.
Antara furu' bagi kaedah ini ialah:


1) Apabila seseorang ahli waris membunuh pemilik harta, maka si pembunuh itu dihilangkan haknya dalam mewarisi harta yang kena bunuh.

2) Apabila sesorang wanita diceraikan talak tiga sewaktu suami dalam keadaan sakit hendak mati dengan tujuan untuk menghalang sang isteri mewarisi hartanya, maka setelah matinya suami itu, isteri tetap mendapat harta pusaka dari peninggalan bekas suaminya itu. 

3) Apabila arak diproses dengan mencapurkan bahan dalamnyasupaya menjadi cuka, maka ia tetap diharamkan dan cuka itu tetap dihukumkan dengan kenajisan arak. Khilaf ulama tentangnya.

4) Bila keldai kampung disembelih, maka kulitnya tidak menjadi suci walau disamak. Ada khilaf ulama tentang pengunaan kaedah dalam maslah ini.

5) Orang yang sengaja lari dari zakat dengan mengurangkan nisabnya sejurus sebelum sampai haul, maka dihukumkan atasnya wajib zakat walaupun hartanya telah kurang dari nisab wajib zakat.

6) Orang yang memindahkan harta dari kumpulan yang diwajibkan zakat ke dalam kumpulan harta yang tidak wajib zakat seperti harta tak alih (Iqar) atau dijadikan perhiasan dengan tujuan lari dari zakat, maka dihukumkan wajib zakat atas hartanya itu.

7) Orang yang sengaja mabuk dengan minum arak, maka perkataannya dan perbuatannya dihukumkan dengan hukum orang yang tidak mabuk.

8) Orang yang ghulul (Khianat) atas harta ghanimah, maka dicabut daripadanya sahamnya dalam harta ghanimah itu.

9) Sesiapa yang menikahi seornag wanita ketika iddahnya belum habis, maka wanita itu diharamkan atasnya selamanya (menurut satu Qaul).

10) Sesiapa yang melakukan rasuah untuk satu-satu tujuan, maka tujuan itu diharamkan atasnya untuk diperolehi.


Namun, ada pengecualian kaedah ini dalam furu'-furu' tertentu seperti berikut:

1) Jika seandainya si  ppemiutang(Creditor) membunuh  Penghutang (Debtor), maka menurut pendapat yang paling saheh, hutang itu langsai. Dalam keadaan ini, si pemiutang berhak untuk menuntut hutang daripada waris penghutang. Si pemiutang  tidak dituduh isti'jal dan meminta hutangnya dijelaskan. Ini adalah pandangan paling saheh dalam mazhab Syafie.

Pandangan yang lain mengatakan hutang si pengutang tidak langsai dengan terbunuhnya dia.


No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...