Tuesday, October 10, 2023

Kisah tipudaya wanita: Saudagar yang diperdaya.


 

Ada seoraang wanita telah datang ke satu tempat di mana para saudagar berkumpul. Dia bercakap dengan seorang daripada saudagar tersebut.

" Saya ada satu hajat, jika kau boleh tunaikan hajat saya, saya berikan 20 dinar", nkata wanita itu.

" Haja apa?" tanya saudagar itu.

" Suamiku telah  pergi ke emdan jihad . Sudah 10 tahun tak balik-balik....",

" Insya Allah dia akan pulang dengan selamat.." Ujar Saudagar.

" Saya sudah tidak tahan menunggunya. Saya mahu ada seseorang pergi ke hakim dan katakan dia suami saya lalu menceraikan saya".

" Baiklah...saya akan [ergi bersamamu kepada hakim",

Lalu pergilah perempuan tadi kepada hakim bersama saudagar yang berpura-pura sebagai suaminya.

Di depan hakim, perempuan itu pun berkata...

" Wahai tuan hakim, ini suamiku baru pulang dari jihad setelah 10 tahun tak balik. Sekarang dia mahu menceraikan aku".

Hakim pun bertanya

" Apakah engkau suaminya?",

"Ya', jawab saudagar

" Adakah engkau redha diceraikan suamimu?", tanya hakim kepada perempuan itu.

"Ya", jawab perempuan.

"Jika demikian, ceraikanlah isterimu itu!", putus hakim.

" Aku ceraikanisteriku...", kata saudagar itu.

Kemudian perempuan yang telah diceraikan itu pun berkata pula.

"Wahai tuan hakim, suamiku ini telah meninggalkan aku selama 10 tahun tanpa sebarang nafkah dan tidak mempedulikan aku. Sekarang aku mahu nafkah yang diabaikannya selama 10 tahun dan juga nafkah talaq", kata perempuan itu. Saudagar terkejut dan dia sedar bahawa dia telah termasuk ke dalam perangkap makar perempuan itu.

" Kenapa engkau tidak berikan nafkah kepadanya? ', tanya hakim.

" Aku sibuk dan tidak dapat pulang kepadanya", jawab saudagar serba salah

" Kalau demikian. awak dihukum membayar 2000 dinar bayuaran nafkah tertunggak". Putus hakim.

Dalam fikiran saudagar, jika dia membantah apa yang dikatakan perempuan itu, akan ada hukuman lain pula yang lebih ebrat menantinya. Maka, dia pun terpaksa  mengikut sahaja dan menyerahkan urusan kepada Allah SWT.

Terpaksalah dia menyerahkan 2000 dinar kepada wanita itu dan beredar. 

Maka wanita itu mendapat 2000 dinar dengan cara tersebut. Dengan makarnya, lelaki tersebut telah jatuh ke dalam perangkap scammer zaman tersebut.


No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...