Friday, October 20, 2023

Kaedah Usul Feqah: Apabila seuatu perkara itu luas, maka ia perlu disempitkan. Demikian Sebaliknya , bila ia sempit, maka hendaklah diluaskan.

Dalam situasi seseorang berdepan dengan kesulitan, kesempyan dan kepayahan, maka dia dibenarkan meluaskan untuknya pada kadar yang memadai untuknya. Bukan meluaskan seluas-luasnya pada situasi yang tidak perlu. 

 Kaedah ini adalah:


(الأمر إذا ضاق اتسع)

Kaedah ini dicetuskan oleh Imam As-Syafie dan dia menajwab masalah feqah berdasarkan kaedah ini dalam 3 fatwanya: Salah satunya ialah dalam kes seorang perempuan yang dalam musafir dan tiada walinya, maka perempuan itu melantik seornag lelaki lain sebagai walinya.  Murid Iamm Syafie, Yunus bin Abdul A'la  bertanya mengenai alasan kenapa boleh begitu? Maka dijawab oleh Imam Syafie: الأمر إذا ضاق اتسع



Contoh-contoh praktis kaedah ini:

1) Seorang perempuan yang ditalakkan atau kematian suami tidak boleh keluar rumah dalam tempoh iddah. Namun, jika ada keperluan, diberikan kepadanya keluasan. Terdapat hadis riwayat Muslim dan juga Ahmad , dari Jabir bin Abdullah, katanya:

طُلِّقت خالتي، فأرادت أن تجُدَّ نخلها -أي تصرمه وتقطع ثمرته -، فزجرها رجل أن تخرج، فأتت النبي صلى الله عليه وسلم، فقال: بلى، فجُدِّي نخلك، فإنك عسى أن تصَدَّقي، أو تفعلي معروفا

2) Jika ada pruduk dalam pasaran yang tiada pilihan lain, sedangkan ia meragukan, umpamanya keju, maka dibenarkan menggunakannya sekadar perlu. Namun, ia menjadi fardhu kifayah bagi ornag Islam untuk memprudukkan yang halal.

3) Dahulu, pembuatan tembikar adalah dari bahan yang bernajis. Ia digunakan untuk bekas minuman dan wudhuk. Dihukumkan boleh atas kaedah ini.



4)Menerima kesaksian kanak-kanak dalam kes melibatkan sesama mereka demi menjaga hak.

5) Harus makan harta orang lain ketika darurat.

6) Harus memberi upah bagi pengajar Al-Quran, tukang azan, imam dan lain-lain kerja dakwah jika tiada orang melakukannya dengan percuma. Ia adalah demi menjaga syiar agama agar jangan lenyap. Kaedah ini yang dipakai.

7)Para ulama jarah dan Ta'dil yang meneritakan keburukan seseorang tidak dikira mengumpat . ia adalah demi menjaga otentik sesuatu riwayat agar datang dari jalan yang terpercaya. Kaedah inilah yang digunakan untuk membenarkan elaan dan umpatan  tersebut.

8) Ada satu maslah mengenai harta anak yatim yang diangkat kepada Ibn As-Solah. Seorang ayah mati meninggalkan 2 anak dan isteri. Maka isteri itu telah serahkan harta anak yatim itu kepada saudara lelakinya yang soleh untuk dikembangkan agar tidak habis dimakan perbelanjaan. Ia di dalam bnegeri yang tidak ada badan yang menguruskan harta anak yatim. Tiada pula wasiat si mati untuk demikian. Maka Ibn Soleh menghukumkan harus demikian atas dasar kaedah ini.

9) Keharusan wanita yang sedang dalam iddah untuk keluar rumanya untuk keperluan juga tertakluk di bawah kaedah ini.

10) Dalam kondisi seorang wanita tiada wali saat dia bermusafir, dan keperluan menikah menjadi mendesak, maka diwalikan untuknya seornag lelaki yang lain. Ini juga tertakluk bawah kaedah ini.





No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...