Saturday, October 7, 2023

DR. MUHAMAMD SAYYID TONTOWI



Saya tergerak hati untuk mengenali tokoh ini lebih mendalam apabila membaca satu tafsir bernama Tafsir Al-Wasit. Itulah karya  tafsirnya untuk Al-Quranul Karim.

Beliau dilahirkan di kampung Sulaim Timur dalam daerah Suhaj pada 14 Jamadil Awal  tahun 1347H bersamaan 28 Oktober 1928M. Pendidikan awalnya adalah di kampungnya yang membawanya menyempurnakan hafazan Quran. Kemduian , beliau menyambung pengajian di Ma'ahad Agama  Iskandariah pada tahun 1944.Setelah menamatkan pengajian peringkat menengahnya, beliau menyambung ke Universiti Al-Azhar dan graduate pada tahun 1958 dan seterusnya mendapat kelayakan ikhtisas dalam pendidikan pada tahun 1959. 6 Sept 1966, beliau menyempurnakan PHD dalam bidang tafsir dan hadis dengan pangkat cemerlang.

Karya beliau, Tafsir Al-Wasit terdiri daripada 15 Jilid dengan dengan jumlah muka surat lebih daripada 7 ribu.

Beliau adalah Syeikhul Azhar antara tahun 1996 hingga 2010 dan merupakan Syeikhul Azhar yang ke 45 selepas Syeikh Jadul Haq Ali Jadul Haq. ia adalah semenjak jawatan itu diwujudkan pada zaman Othmaniyyah.

Beliau menjadi mufti Negara Mesir pada tahun 1986

Pada 12 November 2008, Syeikh Muhamamd Sayyid Tantawi telah mendapat kritkan keras pelbagai pihak kerana tersebar gambarnya bersalaman dengan Shimon Perez , Perdana Menteri Israil, ketika dia menghadiri Konference Dialog Antara Agama anjuran Arab Saudi dengan PBB di New York.

Beliau meninggal pada pagi Rabu 24 Rabiul Awal 1431 bersamaan 10 Mac 2010 di Riyadh Arab Saudi dalam umur 81 tahun. Beliau ketika itu dalam perjalanan pulang daripada Muktamar Antarabangsa yang diadakan oleh Raja Abdullah bin Abdul Aziz untuk Anugerah Penghargaan Raja Faisal kepadanya atas khidmatnya kepada Islam bagi tahun 2010.  Jenazahnya diterbangkan ke Madinah dan dikebumikan di perkuburan Al-Baqi'.

Setahun sebelum beliau wafat, pada saat rehlah hajinya, tatkala dia menziarahi perkuburan Al-Baqi' di Kota Maidnah, beliau berdoa:

اللهم اجعل لنا الدفنة فيه


" Ya Allah, jadikan pengebumian kami di sini".




Subhanallah! Allah makbulkanb doanya.


Rujuk : Wiki

No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...