Wednesday, October 25, 2023

Fitnah Ahlas, As-Sarra' dan Duhaima'

 عن عبد الله بن عمر يقول: 

كُنَّا قُعُودًا عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ فَذَكَرَ الْفِتَنَ فَأَكْثَرَ فِي ذِكْرِهَا حَتَّى ذَكَرَ فِتْنَةَ الْأَحْلَاسِ فَقَالَ قَائِلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا فِتْنَةُ الْأَحْلَاسِ قَالَ هِيَ هَرَبٌ وَحَرْبٌ ثُمَّ فِتْنَةُ السَّرَّاءِ دَخَنُهَا مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْ رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يَزْعُمُ أَنَّهُ مِنِّي وَلَيْسَ مِنِّي وَإِنَّمَا أَوْلِيَائِي الْمُتَّقُونَ ثُمَّ يَصْطَلِحُ النَّاسُ عَلَى رَجُلٍ كَوَرِكٍ عَلَى ضِلَعٍ ثُمَّ فِتْنَةُ الدُّهَيْمَاءِ لَا تَدَعُ أَحَدًا مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ إِلَّا لَطَمَتْهُ لَطْمَةً فَإِذَا قِيلَ انْقَضَتْ تَمَادَتْ يُصْبِحُ الرَّجُلُ فِيهَا مُؤْمِنًا وَيُمْسِي كَافِرًا حَتَّى يَصِيرَ النَّاسُ إِلَى فُسْطَاطَيْنِ فُسْطَاطِ إِيمَانٍ لَا نِفَاقَ فِيهِ وَفُسْطَاطِ نِفَاقٍ لَا إِيمَانَ فِيهِ فَإِذَا كَانَ ذَاكُمْ فَانْتَظِرُوا الدَّجَّالَ مِنْ يَوْمِهِ أَوْ مِنْ غَدِهِ.

(Terjemahan tidak disediakan)

Fitnah Ahlas: Ahlas ada kata jamak kepada kata " Hilsun" iaitu kain selimut yang diletakkan di belakang unta. Ia dijadikan perbandingan  untuk persamaan sifat lama masa berada di tempatnya. Lalu, para sahabat bartanya tentang maksud Ahlas. Baginda nabi menyimpulkannya dengan dua perkataan yang menjadi ciri dalam fitnah Ahlas itu iaitu Harabun ( lari) dan Harbun (perang). Maksudnya ketika terjadi fitnah itu, ada orang jadi pelarian dan adapula yang terjun ke emdan perang . Maka, untuk mudah faham, fitnah Ahlas ini fitnah kacaubilau disebabkan peperangan yang tak terkawal. Bila peang terjadi, mangsanya adalah rakyat yang merupakan golongan Mustadh'afin. Demi menyelamatkan nyawa, rakyat terpaksa jadi pelarian.

Apa yang terjadi di Syria , adalah fitnah Ahlas. Apa yang melanda Gaza, juga fitnah Ahlas. Apa yang jadi di Iraq dulu, masa serangan US. juga fitnah Ahlas. Krisis bumi Arakan yang menyaksikan pelarian rakyat etnik Rohingya ke negara-negara tetangga, juga satuy bentuk fitnah Ahlas.

Mungkin ke depan nanti, keadaannya akan menjadi lebih dahsyat bersama dengan peredaran masa dan memanasnya konflik peperangan.

Fitnah As-Sarra': Fitnah ini menyusul selepas fitnah Ahlas. Ia adalah fitnah kesenangan yang membiakkan kemaksiatan dan menyongsang kebenaran. Kata nabi SAW, sumber fitnah ini adalah dari orang yang mengaku keturunan Rasulullah SAW sedangkan dia bukan keturunan Rasulullah SAW. Rasulullah SAW membarra'kan dirinya daripada orang itu kerana dakwaannya sebagai keturunan Rasulullah SAW tidak datang bersama sifat takwa.

Setelah datang Fitnah As-Sarra' itu, orang bersepakai untuk memilih pemimpin yang sebenarnya tidak layak memimpin. 

Fitnah Duhaima': Duhaima' bermaksud hitam gelap pekat.

Contoh penggunaan kata dalam bahasa Arab ialah:

دَهَّمَتِ النَّارُ القِدْرَ : سَوَّدَتْها

" Api telah menghitamkan periuk",

Fitnah ini dinamakan "hitam gelap pekat" kerana ia amat sangat bahaya dan meliputi segalanya. Tiada yang terselamat daripadanya. Di kala orang menyangka bahawa fitnah itu telah selesai, datang gelombang kedua dan seterusnya. Ia bersilih ganti laksana ombak yang mendebur. Kala ini, imam menjadi dagangan. Ada orang beriman di kala pagi, jadi kafir bila senja. Iman dan nifaq ketika itu jelas.  Ia dibaratkan dengan Fustat (khemah). Ada khemah orang yang punya iman dan ada khemah orang munafiq.

Inilah fitnah pada periode yang paling dekat dengan masa kemunculan Dajal. Tiada lagi fitnah lain selepas itu kecuali FITNAH DAJJAL.

Rujuk: Dorar.net

Syarah Hadis: Islamweb


No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...