1) Penamaan kitab itu sendiri dengan nama "bihar" (laut), ia membawa maksud bercampurnya pelbagai di dalamnya. Dalam laut ada permata, marjan, lu'lu' dan juga batu batan serta sampah sarap.2) Metodologi Al-Majlisi adalah mengumpulkan secara pukal semua hadis yang sampai kepadanya daripada pelbagai sumber, tidak kira madu atau racun dan membiarkan ia dinilai oleh orang kemudian, Dalam Al-Bihar itu kedapatan hadis-hadis yang jelas rekaannya menurut Syiah dan tak mungkin diucapkan atau dilakukan oleh para imam Syiah.3) Kedapatan ramai ulama yang menyifatkan Al-Majlisi sebagai penulis sejarah dan bukan hadis dan Biharul Anwar itu bercampur aduk dalamnya permata dan batu.
Catatan: Umpamanya kisah Auj bin Unuq disebutkan dalam Biharul Anwar. Ianya sebuah kisah yang tidak logik dan membuatkan akal mentertawakannya. Kisah tersebut juga diwaradkan dalam kitab-kitab tafsir ulama Sunni tatkala menafsirkan kisah keengganan Bani Israil memerangi negeri yang dijanjikan Allah sebagaimana yang diarahkan Musa. Alasan mereka adalah kerana di dalamnya ada "Qauman Jabbarin". Maka Qauman Jabbarin itu dikatakan adalah Auj bin Unuq, seorang manusia gergasi yang amat besar dan tinggi.
Dalam Biharul Anwar juga diriwayatkan hadis dari Imam Abu Hasan Ar-Ridha bahawa nabi Muhammad SAW pernah melihat Allah dalam rupa seorang pemuda berusia 30-an dan kedua kakinya berkasut hijau.(Rujuk: Maktabah Syiah)
Saksikan video: Riwayat Maudhu' dalam Biharul Anwar
Rujuk: Alhaydari
No comments:
Post a Comment