Tuesday, April 4, 2023

Sebab-sebab intikas

 1) Meninggalkan doa agar ditetapkan pendirian.

Seperti doa:

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ


2) Tidak minta hidayah daripada Allah SWT.

3) Kecenderungan untuk beruzalah (menyendiri)

4) Mengikut syahwat

-Kisah yang diriwayatkan oleh Imam Qurtubi dalam kitabnya "At-tazkirah"-seorang lelaki  muazzain di negeri Mesir. Satu hari naik menara dan dari sana nampaklah rumah seorang Nasrani Zimmi.Dia terpandang anak peempuan tuan rumah rumah Nasrani itu lalu hatinya pun terpaut. Dia turun dari menara dan pergi ke rumah itu dan bertemu dengan gadis Nasrani itu. Diluahkan perasaannya dan gadis itu pun menyatakan halangan perbezaan agama mereka. Lelaki itu sanggu masuk nasrani demi melunaskan hajatnya. Ketika majlis pernikahan akan berlangsung sang lelaki itu naik atas sukuf rumah dan malangnya dia terjatuh . Dia tidak sempat kahwin dan dia hilang agamanya. Matilah dalam agama nasrani! Matilah dengan Suul khatimah.

-Alangkah jauhnya beza lelaki itu dengan Nabi Yusuf A.s.
-Bahkan jauh juga bezanya dengan Muhammad Al-Miski (Kisah seorang lelaki penjual barang yang hampir diperangkap oleh seorang wanita kaya)-Kisah ini disebutkan oleh Ibn Al-jauzi dalam kitab "ZAMMUL HAWA".

5) Mengenang keindahan zaman lepas yang bergelumang lazat kemaksiatan. Dengan kata lain, masih berhubung dengan teman-teman bejat yang lalu.

6) Terjun ke medan dakwah tetapi tidak bersedia menanggung Ibtilak. Apabila ditimpa Ibtilak, tidak sabar dan mudah berpaling.

7) Su'uz Zon

-Kata para salaf, carilah 70 keuzuran untuk saudara muslim anda. Jika 70 keuzuran pun tak temui, maka katakan, boleh jadi dia ada keuzuran yang aku tak tahu.

- Manakah adab apabila para pelakun politik selalui Suuz Zon kepada lawan politiknya. Bahkan Suuz Zon itu lebih banyak daripada Husnuz Zon. Penyakit suuz zon itu merawan hati tak kira siapa sekalipun tokoh ulama dan agamawan. Apa lagi orang-orang yang mengamalkan politik Machieveli.


8) Malu tak bertempat


9) Cintakan harta dan takut kefakiran

10) Pengaruh isteri tolehah.

No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...