Thursday, April 20, 2023

Apa ada dalam lubang biawak?

Biawak binatang yang buat lubang dalam tanah. Lubang biawak  tiada lubang keluar kecuali pintu masuknya. Kalau musuh menunggu di lubang masuk, bagaimana biawak mahu keluar semula? Maka terperangkaplah biawak dalam lubangnya. Dalam lubang itu, biawak berak dan biawak tidur. Kotorlah lubangnya. Busuklah lubangnya.

Bodoh juga biawak ini. Kenapa buat lubang untuk masuk dan tinggal di dalamnya lalu tiada luabang keluar lain?

Lubang biawak itulah yang ditamsilkan oleh nabi SAW dalam sebuah hadis riwayat Abu Sa'id Al-Khudri yang berbunyi:

لَتَتَّبِعُنَّ سَنَنَ مَنْ قَبْلَكُم شِبْرًا بشبْر، وذراعًا بذراع، حتَّى لو سَلَكُوا جُحْر ضَبٍّ لَسَلَكْتُمُوهُ؛ قلنا: يا رسول الله؛ اليهودُ والنَّصارى؟ قال النَّبيُّ صلى الله عليه وسلم: فَمَن؟!

 رواه الشيخان

Lubang biawak itu umpamanya sunnah Yahudi dan Nasrani. Siapa masuk dalam kebiasaan dan sunnah  dua kelompok itu, dia umpama masuk lubang biawak. Kotornya sunnah Yahudi dan Nasrani umpama kekotoran lubang biawak. Perangkap jalan mati dalam sunnah Yahudi dan Nasrani itu umpama lubang biawak.Kebodohan orang yang mengambil tradisi Yahudi dan Nasrani itu umpawa kebodohan biawak. Perangai biawak yang suka menggali cacing di sana sini, itu peranagi penganut fikrah Yahudi dan Nasrani. Biawak yang lidahnya bercabang itu umpama mereka yang memuja dan menyanjung budaya Yahudi dan Nasrani.

No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...