Wednesday, January 25, 2023

Prasangka adalah dosa

Syak wasangka adalah satu pintu antara pintu-pintu tipudaya Syaitan. Syaitan drlslui menaburkan prasangka ke dalam hati seseorang kepada seorang yang lain. Tujuan adalah untuk mencetuskan tafriq dan permusuhan yang sememangnya adalah matlamat agung misi iblis dan syaitan dalam dunia ini.

Allah berfirman dalam Al-Quran, Surah Al-Hujurat, Ayat 12:

﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ ﴾ [الحجرات: 12]

Allah melarang orang yang beriman daripada melakukan sesuatu yang menjatuhkan marwah orang beriman yang lain. Ianya bewrmula daripada Zon (prasangka). Apabila seseorang mempunyai prasangka kepada seseorang, dia akan melakukan tajassus untuk mencari tahu hakikat sebenar. Sebab itu selepas larangan Zon, Allah melarang tajassus. Apabila tajassus, akan berlakulah umpat keji. Ketiga-tiga perbuatan tersebut adalah jenayah yang mencemarkan maruah seseorang.

Ianya berawal daripada Zon. Oleh itu, seawal Zon datang menyapa hati kita, kita hendaklah menepisnya. Sebahagian daripada apa yang disangkakan itu adalah dosa!

Seperti Firman Allah SWT dalam Surah :

 إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ 



No comments:

Post a Comment

KAFA'AH DAN BANI HASHIM

 Yang namanya BANI HASHIM itu adalah keturunan kepada anak-anak lelaki Hasyim bin Abdul Manaf Bin Qusai, Datuk Nabi SAW. Penetapan ini per...