Tuesday, May 14, 2024

Mengimpikan hidup zaman nabi dan jadi sahabatnya.

Inti kepada tajuk di atas ialah, hiduplah pada zamanmu dan berjuanglah menjadi ummat Nabi yang beriman, bertakwa dan ikutkah jalan para salafus soleh sedaya mungkin. Cintailah Nabi dna para sahabatnya. Usahlah kau mimpikan menjaid sahabat atau hidup di zaman mereka.Hidup di zamanmu ini juga banyak peluang kebaikan yang boleh kau raih, hatta secara individu, kau boleh mengatasi kedudukan dan pencapaian individu yang hidup di zaman nabi SAW.

Apa yang menjadi masalah ialah kedapatan kalangan kita yang mengimpikan hidup zaman Nabi. Katanya: ANDAINYA AKU HIDUP  DI HARIBAANMU WAHAI RASULULLAH"!

Tatkala majlis puji-pujian dan solawat atas Nabi, datanglah rindu dan kekesalah. Rindu untuk hidup di zaman Rasulullah dan beriman serta menjadi seorang sahabatnya. Sesal kerana lahir di zaman yang demikian jauh dari zaman Rasulullah. Penuh fitnah dan kekaburan!


Imam Ahmad menyebutkan dalam musnadnya dari cerita Jubair bin Nufair, katanya:


جلسنا إِلَى الْمِقْدَادِ بْنِ الْأَسْوَدِ يَوْمًا، فَمَرَّ بِهِ رَجُلٌ فَقَالَ: طُوبَى لِهَاتَيْنِ الْعَيْنَيْنِ اللَّتَيْنِ رَأَتَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَوَدِدْنَا أَنَّا رَأَيْنَا مَا رأيت، وشهدنا ما شهدت، فاستغضب المقداد، فجعلت أعجب لأنه مَا قَالَ إِلَّا خَيْرًا، ثُمَّ أَقْبَلَ إِلَيْهِ فَقَالَ: مَا يَحْمِلُ الرَّجُلَ عَلَى أَنْ يَتَمَنَّى مَحْضَرًا غَيَّبَهُ اللَّهُ عَنْهُ لَا يَدْرِي لَوْ شهده كيف يَكُونُ فِيهِ، وَاللَّهِ لَقَدْ حَضَرَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَقْوَامٌ أَكَبَّهُمُ اللَّهُ عَلَى مَنَاخِرِهِمْ فِي جَهَنَّمَ لَمْ يُجِيبُوهُ وَلَمْ يُصَدِّقُوهُ، أَوَ لَا تَحْمَدُونَ اللَّهَ إِذْ أَخْرَجَكُمْ من بطون أمهاتكم لا تعرفون إلا ربكم مصدقين بما جَاءَ بِهِ نَبِيُّكُمْ قَدْ كُفِيتُمُ الْبَلَاءَ بِغَيْرِكُمْ؟ لَقَدْ بَعَثَ اللَّهُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى أَشَدِّ حَالٍ بَعَثَ عَلَيْهَا نَبِيًّا من الأنبياء في فترة جَاهِلِيَّةٍ، مَا يَرَوْنَ أَنَّ دِينًا أَفْضَلَ مِنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ، فَجَاءَ بِفُرْقَانٍ فَرَّقَ بِهِ بَيْنَ الحق والباطل، وفرق بين الوالد وولده، إِنْ كَانَ الرَّجُلُ لَيَرَى وَالِدَهُ وَوَلَدَهُ أَوْ أَخَاهُ كَافِرًا وَقَدْ فَتَحَ اللَّهُ قُفْلَ قَلْبِهِ لِلْإِيمَانِ يَعْلَمُ أَنَّهُ إِنْ هَلَكَ دَخَلَ النَّارَ، فَلَا تَقَرُّ عَيْنُهُ وَهُوَ يَعْلَمُ أَنَّ حَبِيبَهُ فِي النَّارِ، وَإِنَّهَا الَّتِي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ.

Kami duduk bersama Al-Miqdad ibn Al-Aswad suatu hari, dan seorang pria melewatinya dan berkata: Berbahagialah mata yang melihat Rasulullah, semoga Tuhan memberkatinya dan memberinya kedamaian. Kami melihat apa yang Anda lihat, dan kami menyaksikan apa yang kamu saksikan. Kemudian Al-Miqdad menjadi marah, dan aku menjadi terkejut karena dia tidak mengatakan apa-apa selain kebaikan. Lalu dia mendekatinya dan berkata: Apa? Hal itu memaksa seseorang untuk mengharapkan kehadiran Tuhan yang telah hilang, dan dia tidak melakukannya tahu akan seperti apa dia jika dia menyaksikannya.Demi Tuhan, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam hadir bersama orang-orang yang akan dilempar Tuhan ke Neraka kamu keluar dari rahim ibumu, kamu tidak mengetahuinya kecuali Tuhanmu, dan beriman kepada apa yang dibawa oleh nabimu. Apakah kamu cukup dengan kesusahan orang lain? Allah mengutus Nabi SAW dalam keadaan yang paling parah seperti yang diutus-Nya nabi-nabi mana pun pada masa pra-Islam. Mereka tidak menyangka bahwa suatu agama lebih baik dari pada penyembahan berhala sebuah kriteria yang dengannya ia membedakan antara kebenaran dan kebatilan, serta memisahkan antara seorang ayah dan anaknya.Jika seseorang melihat ayah, anak, atau saudara laki-lakinya sebagai orang yang kafir, dan Allah telah membuka kunci hatinya kepada keimanan, maka dia mengetahui bahwa jika dia binasa, dia akan masuk Neraka, dan tidak ada mata yang akan terhibur. Dan dia mengetahui bahwa ayahnya kekasihnya ada di Neraka, dan sebagaimana yang difirmankan Allah SWT: Dan orang-orang yang mengucapkan, “Ya Tuhan kami, berilah kami penghiburan bagi mata kami dari istri-istri kami dan keturunan kami.”

Hadis menggambarkan bagaimana peritnya mereka yang hidup di zaman nabi dan tercabarnya keimanan mereka.

Andaikan...kalau kamu hidup di zaman Rasulullah SAW, adakah kamu akan beriman dengannya?

Dalam satu riwayat yang lain , diceritakan sahabat Nabi Huzaifah Al-Yamani satu hari di Kota Kufah, ditanya oleh seorang pemuda:

يا أبا عبدالله، رأيتم رسول الله صلى الله عليه وسلم وصحبتموه؟!

Wahai Abu Abdullah, Kalian telah melihat Rasulullah dan menjadi sahabatnya?"

Kata Huzaifah: Ya
"Apa yang kalian sudah lakukan bersamanya?" tanya pemdua itu.
Kata Huzaifah: Kami berjihad bersamanya
Pemuda itu berkata lagi:

والله لو أدركناه ما تركناه يمشي على الأرض، ولجعلناه على أعناقنا!


" Demi Allah, kalalau kami sempat bersamanya, kami tak akan biarkan dia berjalan memijak bumi dan kami jadikan dia berjalan di atas tengkuk-tengkuk kami".


Lalu, sahabat Huzaifah meneritakan apa yang mereka hadapi pada masa Rasulullah SAW dalam situasi kritikal dalam Perang Khandak.

Kata Huzaifah:

يا ابنَ أخي، واللهِ لقد رَأيتُنا مع رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ بالخَنْدَقِ، وصلَّى رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ مِن اللَّيلِ هَوِيًّا، ثم التَفَتَ إلينا فقال: مَن رَجُلٌ يَقومُ فيَنظُرَ لنا ما فَعَلَ القَومُ -يَشرُطُ له رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ أنَّه يَرجِعُ- أدخَلَه اللهُ الجَنَّةَ، فما قام رَجُلٌ، ثم صلَّى رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ هَوِيًّا مِن اللَّيلِ، ثم التَفَتَ إلينا، فقال: مَن رَجُلٌ يقوم فيَنظُرَ لنا ما فَعَلَ القَومُ، ثم يَرجِعَ -يَشرُطُ له رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ الرَّجْعةَ- أسأَلُ اللهَ أنْ يكونَ رَفيقي في الجَنَّةِ، فما قامَ رَجُلٌ مِن القَومِ مع شِدَّةِ الخَوفِ، وشِدَّةِ الجُوعِ، وشِدَّةِ البَرْدِ، فلمَّا لم يَقُمْ أحَدٌ دَعاني رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ، فلم يكُنْ لي بُدٌّ مِن القيامِ حين دَعاني، فقال: يا حُذَيفةُ، فاذْهَبْ فادْخُلْ في القَومِ فانْظُرْ ما يَفعَلونَ، ولا تُحدِثَنَّ شَيئًا حتى تَأتِيَنا، قال: فذَهَبتُ فدَخَلتُ في القَومِ، والرِّيحُ وجُنودُ اللهِ تَفعَلُ ما تَفعَلُ لا تُقِرُّ لهم قِدْرًا، ولا نارًا، ولا بِناءً، فقامَ أبو سُفْيانَ بنُ حَرْبٍ، فقال: يا مَعشَرَ قُرَيشٍ، لِيَنظُرَ امرُؤٌ مَن جَليسُه، فقال حُذَيفةُ: فأخَذتُ بيَدِ الرَّجُلِ الذي إلى جَنْبي، فقُلتُ: مَن أنتَ؟ قال: أنا فُلانُ بنُ فُلانٍ، ثم قال أبو سُفْيانَ: يا مَعشَرَ قُرَيشٍ، إنَّكم واللهِ ما أصبَحْتُم بدَارِ مُقامٍ؛ لقد هَلَكَ الكُراعُ، وأخْلَفَتْنا بَنو قُرَيظةَ، وبَلَغَنا عنهم الذي نَكرَهُ، ولَقِينا مِن هذه الرِّيحِ ما تَرَونَ، واللهِ ما تَطمَئِنُّ لنا قِدْرٌ، ولا تقومُ لنا نارٌ، ولا يَستَمسِكُ لنا بِناءٌ، فارْتَحِلوا فإنِّي مُرتَحِلٌ، ثم قامَ إلى جَمَلِه وهو مَعْقولٌ فجَلَسَ عليه، ثم ضَرَبَه فوَثَبَ على ثلاثٍ، فما أطلَقَ عِقالَه إلَّا وهو قائِمٌ، ولولا عهدُ رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ: لا تُحدِثْ شَيئًا حتى تَأتِيَني، ثم شِئتُ؛ لَقَتَلتُه بسَهْمٍ. قال حُذَيفةُ: ثم رَجَعتُ إلى رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ وهو قائِمٌ يُصلِّي في مِرْطٍ لبَعضِ نِسائِه مُرَحَّلٍ، فلمَّا رَآني أدْخَلَني إلى رَحْلِه، وطَرَحَ علَيَّ طَرَفَ المِرْطِ، ثم رَكَعَ وسَجَدَ وإنَّه لَفيهِ، فلمَّا سَلَّمَ أخبَرتُه الخَبَرَ. وسَمِعَتْ غَطَفانُ بما فَعَلَتْ قُرَيشٌ، فانْشَمَروا إلى بِلادِهم.


Wahai anak saudaraku, demi Allah, engkau telah melihat kami bersama Rasulullah s.a.w. di dalam parit, dan Rasulullah s.a.w. berdoa pada waktu malam ketika jatuh, lalu dia berpaling kepada kami dan berkata: Siapakah lelaki yang akan berdiri dan melihat kepada kami apa yang telah dilakukan oleh Rasulullah saw. ke atasnya Dia akan kembali - Allah akan memasukkannya ke dalam Syurga, tetapi tidak ada seorang pun yang bangun kemudian Rasulullah s.a.w. berdoa di tengah malam, lalu dia berpaling kepada kami dan berkata. : Siapakah lelaki yang akan berdiri dan melihat untuk kita apa yang telah dilakukan oleh orang ramai, dan kemudian kembali - Rasulullah s.a.w. menetapkan bahawa dia tidak boleh kembali Beer- Saya memohon kepada Tuhan untuk menjadi temanku di surga, karena tidak ada seorang pun dari manusia yang bangkit walaupun ketakutan, kelaparan, dan kesejukan.Apabila tidak ada seorang pun yang berdiri, Rasulullah s.a.w. memanggil saya, dan saya tidak mempunyai pilihan selain berdiri apabila beliau memanggil saya, maka beliau berkata: Wahai Hudzaifah, pergilah dan masuklah ke dalam kalangan orang ramai. dan lihatlah apa yang mereka lakukan, dan jangan berkata apa-apa sehingga kamu datang kepada kami Dia berkata: Maka aku pergi Maka aku masuk di antara orang ramai, angin, dan askar Tuhan kamu melakukan apa yang kamu lakukan, dan kamu tidak menyediakan. mereka dengan takdir, api, atau bangunan Maka Abu Sufyan bin Harb berdiri dan berkata: Wahai orang Quraisy, biarlah seseorang melihat siapa yang duduk bersamanya Maka Hudzaifah berkata: Maka aku mengambil tangan lelaki di sebelahku. dan saya berkata: Siapakah kamu? Dia berkata: Saya si fulan, anak si fulan.Lalu Abu Sufyan berkata: Wahai orang Quraisy, demi Allah, kamu belum bermalam di suatu tempat tinggal. Para pengembala telah binasa, dan Bani Quraiza telah menggantikan kami, dan kami telah mendengar dari mereka apa yang kami benci, dan kami telah menemui dari angin ini apa yang kamu lihat, dan demi Allah, takdir kami tidak akan tenang, dan api tidak akan muncul. untuk kami, dan tidak ada bangunan yang menahan kami, maka pergilah, kerana saya sedang bergerak, dan kemudian dia naik ke untanya sedang dia kurus, lalu dia duduk di atasnya, lalu Dia memukulnya dan dia melompat dengan tiga bilangan, dan dia tidak melepaskan tampuknya sehingga dia berdiri, dan sekiranya tidak kerana perjanjian Rasulullah s.a.w.:Jangan berbuat apa-apa sehingga kamu datang kepadaku, maka aku ingin; Saya membunuhnya dengan anak panah. Hudzaifah berkata: Kemudian aku kembali kepada Rasulullah s.a.w. sedang beliau berdiri dan solat dengan memakai jubah kepunyaan beberapa isterinya apabila beliau melihat saya, beliau membawa saya ke dalam biliknya dan berbaring tepi jubah itu padaku lalu dia berlutut dan sujud, dan dia membungkusnya dengannya aku memberitahunya berita itu. Ghatfan mendengar apa yang telah dilakukan oleh Quraisy, lalu mereka pergi ke negeri mereka.



Lihat sahajalah hari ini. Orang yang sembang kencang sayang Nabi, dia melanggar kehurmatan agama. Ada yang menjadi rokok sebagai kebiasaannya hatta dihisapnya di masjid-masjid Allah. Orang macam inikah nak hidup zaman Nabi? Nak jadi apa? Nak jadi amcam Abu Bakar As-Siddiq? Atau sekurang-kurangnya macam Abu Sufian? 

Bahkan, di padang arafah kala orang sibuk berhimpun melaksanakan haji, ada orang Islam yang menyedut syisya bagi mengisi kekosongan masanya. Bukan memperbanyakkan doa yang nabi sarankan.

Betapa ramai orang Islam yang mengerumuni kubur-kubur keramat, bertamasuh serta melakukan aneka ritual yang setengahnya menjerumuskan ke dalam syirik akbar.Macam itukah nak hidup zaman Nabi. Kalau zaman Nabi, dia akan mengikut Nabi SAW atau berteleku di depan kaki Lata dan Manat?


Ada orang Islam , sudah berkahwin dengan wanita cantik yang dia inginkan. Tapi kemudian berzina dengan wanita lain! Anaikan kalau dia yang hidup zaman Nabi. Akankah dia tega merela dirinya dihukum rejam seperti Al-Ghamidiyyah?

Sangka mereka, kalau mereka hidup zaman nabi SAW , mereka akan jadi seperti Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali. Haiha haihata....

Cuba fikir dan renungkan sejenak!

Ada orang sangka kalau dia sudah belajar dan ilmu agamanya banyak, dia akan menjadi seorang abid lagi rajin berpuasa. Apa jadi selepas dia dikurniakan ilmu yang banyak? Adakah dia buat apa yang diangankan? Dulu masa miskin ilmu, besarlah harapan baiknya. Setelah banyak ilmu, jadilah pemburu dunia yang menjilatnya. Lebih malang, menjadikan ilmunya untuk  kepentingan diri hatta mengorbankan agama. Bahkan agama negara juga rela dikorbankan.

Ada orang kononnya wali Allah, nak pergi solat Jamaat di masjid pun berat! Boleh dia kata solat jumaat di Makkah, Bukit Kaf dan Gurun Sahara Sudan.  Orang macam ini, kalau hidup zaman Nabi, bersama Nabikah mereka atau duduk dalam gerombolan Musailamah Al-Kazzab?

Bila orang kata hadis itu palsu dan pembohongan atas nama Nabi, dia marah! Dia kata hadis itu ada dalam kitab ulama itu dan ini. Katanya walaupun palsu, mesej hadis itu baik dan boleh dorong orang buat baik. Mana bukti sayangkan Nabi kalau sanggup dan tega tunggang nama Nabi dan buat dusta atas nama Nabi? Orang macam ni, kalau hidup zaman Nabi, masuk kabila Arab sana sini buat cerita kata nabi suruh itu dan ini, lalu sampai kepada Nabi SAW. Apakah rasanya Nabi akan buat kepadanya. Berinnya burdah yang penuh berkat sebagai hadiah atau diperintahkan tangkap dan dihukum bunuh?

Ada lelaki beranggapan kalau dia dapat isteri cantik yang diidamkan, dia tidak akan pandang lagi perempuan lain. Aneh bin ajaib. Ada lelaki yang diberikan sedemikian tetapi masih menggatal dengan wanita lain. Ironinya, wanita lain itu jika dibandngkan dengan isterinya jauh bagai langit dan bumi. Sudahlah tidak cantik, pengikis hartanya pula. Tapi dia mahu wanita sedemikian Kenapa?

Cakap memang mudah, tapi nak buat susah!

Maka, jangan mencari alasan dalam berbuat baik. Kalau nak jadi ummat nabi Muhammad yang cemerlang, tidak perlu berada pada zaman nabi. Zaman ini pun boleh. Kalau ditakdirkan Allah tunaikan impianmu bangkit di zaman lampau dan hidup dizaman nabi, apa yang menjadi ratibmu tentang cinta sayang pada nabi belum tentu kekal. Ia mungkin sirna, tumpul dan bahkan mungkin jadi sebaliknya. Dari pencinta jadi pembenci. Dari pengikut mungkin jadi musuh.

Bacaan: Alukah.net


No comments:

Post a Comment

KONSEP WALI ALLAH DALAM TASAWWUF YANG MENYIMPANG

 Seharusnya orang yang dianggap wali Allah itu adalah orang beriman yang bertakwa. Apabila dia melakukan amal soleh tambahan daripada yang s...