Thursday, May 30, 2024

FEQAH KHAYALAN ATAU TAQDIRIYYAH

 Para Fuqaha kekadang terjun dalam maslaah-masalah yang bersifat andaian. Ianya hanya khayalan. Tidak realistik. Namun, mereka memberi fatwa dan hukum tentangnya. Perkara itu tidak berlaku pada zaman sebelumnya, pada zamannya dan juga zaman kemudian.

Ini menimbulkan pertanyaan, apakah ilmu feqah namanya sedemikian. Bahkan, apakah itu dinamakan ilmu? 

Apa contohnya?

1) Kes seseorang lelaki masuk ke dalam faraj seorang perempuan, apakah dia wajib mandi junub atau tidak. Apakah bile keluar, dia jadi anak perempuan itu?


2) Kes seorang perempuan memasukkan zakar mayat ke dalam farajnya, apakah wajib mandiu junub atas mayat itu?


3) Kes seorang lelaki memasukkan zakarnya ke dalam zakar lelaki yang lain apakah wajib mandi ataus kedua-keduany. Disebutkan oleh Abdul; Hamid As-Syarwani dalam Hasyiahnya atas Tuhfatul Minhaj


4) Kes jika seorang lelaki dapat memecahkan zakarnya kepada 2 lalu yang satu dimasukkan ke dalam faraj isterinya yang pertama dan satu lagi dimasukkan ke dalam faraj isterinya yang ke-2, maka tidak wajib mandi atas kedua-duanya isterinya itu kerana mereka dapat bukan zakar yang sepenuhnya. Adapun atas suami, dia kena mandi. Akan tetapi jika dimasukkan seperuh dalam faraj dan separuh lagi ke dalam dubur, maka wajiblah mandi atas itu isteri kerana dia mendapat kedua-dua bahagian zakar.( Rujuk hasytiah Abdul Hamaid As-Syarwani atas Tuhfatul Muhtaj)

Musykil: Bolehkah zakar dibelah 2??Pernah berlaku kah?


5) Masalah cacing hulur kepala dari dalam dubur atau kemaluan kemudian masuk tarik balik kepalanya kedlaam. Adakah batal wuduk? Ada dua pandangan. Satu kata batal dan  satu kata tidak. (Boleh rujuk dalam Majmuk Syarah Muhazzab oleh Imam An-Nawawi, Jil 2, ms 12)


6) Masalah seornag lelaki memasukkan ke dalam duburnya perca kain dengan hujung jarinya masa dia solat, bartk ke tidak?


7) Masalah seorang wanita kafir mati dan dalam perutnya ada janin dari lelaki muslim, di manakah wanita kafir itu hendak ditanam. Di kubur orang Islam atau kubur kafir? Fuqaha berkhilaf dan ia disebut oleh Ibn Qayyim dan kitabnya Ahkam Ahlu Zimmah. Dalam isu pandangan ini, ada fuqaha melarangnya di tanam di kubur ornag Islam kerana alsan siksaana kuburnya akan mengganggu para orang mati muslimin!!!

Sampai begitu sekali difikirkannya ? Betulke mengganggu? Apa....ornag Islam yang mati tak ada disisksa dan menjerit melolong dalam kubur?

8)Dalam Majmuk Syarak Muhazzab disebutkan situasi seorang yang menelan benang di malam hari Ramadhan. Hujung benang di luar mulut. Bila siang, dia puasa. Jika telan, batal puasa. jika tarik keluar juga batal. Macam mana? Maka ada 3 penyelesaian dan kesan.

a) Biarkan begitu sampai maghrib, pusanya tak batal

b) tarik keluar atau telan dengan sengaja, batal puasa.

c) tarik keluar dalam keadaan tak disengaja seperti masa tidur atau dipaksa, maka tak batal puasa.

9) Ada masalah...seorang anak direbuti oleh lebih daripada seornag ibu atau bapa. Maka bagaimana nak tentukan bapa yang sebenar. Maka panggil pakar pelarasan keturunan (Ahli Qafiah) Jika dia buat keputusan, anak itu adalah anak kedua-duanya, maka dibinkan kepada kedua-duanya. Jika bapa nama Muhamamd, maka bin Muhammadain. Jika bapa nama Abdullah, jangan pula bin Abdullahain , kerana itu syuirik. Tapi binkan dengan Abdullah dan Abdullah. dua kali ulang- Syeikh Othaimon sebutkan demikian dalam Sayarh Al-Mustaqni'.

Dalam Mazhab Hanafi, Ahli Qafiah tidak Syari'i. Maka anak yang dipertikai dalam masalah sebegini dibinkan kepada semua yang mengaku walau sampai seribu.

Ada juga pandangan kata kena buat undi. Siapa naik namanya, anaknyalah.

Jika yang berttikai itu bapa/ibu yang muslim dan kafir, maka diberikan terus kepada yang Muslim kerabna anak dilahirkan muslim.


Maka, para fuqaha bukan insan yang semestinnya cerdik. Mereka ada yang dijamngkiti sindrom halusinasi sehingga kekadang sampai ke peringkat memperbodohkan akal. Hal ini terjadi terutamanya pada tobaqat fuqaha yang ke 7 aitu para fuqaha muqallid yang tidak tahu apa-apa melainkan taklid dan kerana itu tiada kemampuan itu membezakan antara racun dan penawar.

Kita disuruh berfikir dan bukan ikut membuta tli. Semua kalam muhtamalul khata' kecuali kalam Nabi. Maka, jangan mentaqdiskan para Fuqaha. Gunakan akal dalam membuat pertimbangan.






No comments:

Post a Comment

KONSEP WALI ALLAH DALAM TASAWWUF YANG MENYIMPANG

 Seharusnya orang yang dianggap wali Allah itu adalah orang beriman yang bertakwa. Apabila dia melakukan amal soleh tambahan daripada yang s...