Sunday, May 28, 2023

Bacaan untuk bangun ibadat tengah malam.

 Ahmad Mubarak, murid kepada Ad-Dabbagh menukilkan satu faedah dalam kitabnya Al-Ibriz. Siapa yang baca sebelum tidurnya, ayat 107 hingga 110 Surah Al-Kahfi, maka dia akan dibangunkan pada jam berapa yang dia niatkan. 


Katanya, perkara ini telah dia tajarrubkan dan ramai orang mentajarrub amalan ini dan menjadi. (Maka apa yang disebutkan oleh Ahmad Mubarak ini adalah satu mujarrabat). Tidaklah akan kau temui dalam mana-mana petunjuk hadis maupun Quran. 


Pendapat saya dalam ini, tidak menajdi masalah untuk mengamalkannya. Mujarrabat, selagi tidak menyalahi syariat nabi, ia adalah maqbul. Sekadar mengamalkan untuk bangun tidur pada jam berapa di malam hari, silakan. Cubalah buat. Lagipun bacaannya adalah ayat Quran, bukan mantera yang tidak diketahui maknanya. 

Surah Al-kahfi ayat 107-110.


إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا (107خَالِدِينَ فِيهَا لَا يَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلًا (108) قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا (109قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا (110)



No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...