Monday, May 29, 2023

Khatamul Auliyaa-Penutup para Wali

أبو عبد الله محمد بن علي الترمذي الحكيم

 Orang yang pertama menggunakan istilah ini ialah Abu Abdullah Muhammad bin Ali At-Tarmizi Al-Hakim (meninggal: 285H). Dia terkenal dengan sebutan Al-hakim At-Tarmizi.


Dakwaan adanya penutup kewalian ini adalah didorong oleh salah faham bahawa keafdhalan itu ditentukan oleh keawalan atau keakhiran. paling awal atau paling akhir bukan ukuran kepada keutamaan. Nabi Muhammad SAW adalah yang terakhir antara semua nabi dan Rasul dan dia yang paling afdhal. Sibawaih adalah tokoh ilmu nahu yang awal dan selepasnya muncul para pakar nahu namun tidka dapat mengatasi keutamaan Sibawaih.

Justeru, menganggap yang paling akhul afdhal mukan kaedah yang terpakai pada semua. Bagi kontek para pengikut nabi-nabi, yang paling awal ikut nabi, itulah yang afdhal. Bukan yang terakhir.


Kalau hendak dikatakan adanya khatimul auliyaa, maka lebih tepat orang itu adalah Imam Al-mahdi. Pun begitu, Imam mahdi bukanlah orang beriman dan bertakwa yang terakhir hidup di muka bumi. Selepasnya ada lagi ornag beriman dan bertakwa. Mereka itu wali Allah. Sehingga dunia mendekati kiamat dan ornag beriman dan bertakwa yang terakhir hidp sebelum sangkakala ditiup ke atas orang-ornag yang tiada iman, maka ornag beriman dan bertakwa terakhir itu adalah khatamul auliyaa.

Ramai orang dakwa dirinya adalah khatamul auliyaa. Ibn Arabi ada dakwa dirinya sebagai Khatimul auliyaa. Ahmad Tijani, pengasas tariqat Tijani juga mengaku.

No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...