Sunday, May 7, 2023

73 JALAN, HANYA SATU JALAN BAWA KE SYURGA

 Sabda Nabi SAW:

افترقتِ اليهودُ على إحدى وسبعين فرقة، وافترقتِ النَّصارى على ثِنتَين وسبعين فرقة، وستفترق هذه الأمَّةُ على ثلاث وسبعين فِرقة، كلُّها في النار إلاَّ واحدة؛ مَن كان على مِثْل ما أنا عليه اليومَ وأصحابي

" Kaum Yahudi telah berpecah belah kepada 70 golongan. Sementara Kaum Nasrani pula telah berpecah belah kepada 72 golongan . Ummatku pula akan berpecah belah kepada 72 golongan. Semuanya bawa ke neraka KECUALI satu sahaja. Yang satu itu adalah mereka yang mengikut jalanku hari ini dan jalan para sahabatku."

Kita amat bimbang, dalam beragama ini , kalau-kalau tersalah pilih jalan. Kita sangka berada di atas jalan kebenaran dan akan tergolong ornag yang selamat di akhirat, tetapi ternyata sebaliuknya. Wal Iyazu Billah.

Apakah jalan yang sedang kita tempuhi adalah jalan Nabi dan para sahabat baginda? Inilah persoalan penting kayu ukur yang perlu kita cermati dalam agama ini.

No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...