Sunday, September 15, 2024

Beberapa lontaran persoalan akidah

  1. Golongan yang mengatakan Allah SWT tidak bertempat, tidak berjihah dab bukan jisim, bagaimana mereka menguraikan persoalan ru'yatullah di hari akhirat? Apakah jalan fikir penuh waham golongan Muktazilah yang diambil lalu dari waham itu, dibuatkan takwilan ?Muktazilah, dalam persoalan Ru'yatullah mentakwilkannya sebagai Al-Ilmu, yakni Allah tidak dilihat tetapi hanya diketahui.
  2. Golongan yang menafikan Allah di atas langit atas alasan Allah tidakmungkin mengambil tempat kerana mengambil tempat itu adalah sifat makhluk, maka tanyakan mereka, apakah arasy itu makhluk atau bukan? Jika dia makhluk, maka apakah tempatnya? Jika dia tidak punya tempat, apakah itu membawanya menyamai Allah? Kerana Allah jika bertempat Dia menyamai makhluk. Sebaliknya jika makhluk pun bertempat, bagaimana pula?
  3. Bawakah satu dalil yang sareh dan jelas tanpa takwil-takwil (kerana takwil itu berbeza antara seorang dengan seorang yang lain), bahawa Allah Maujud Bila Makan.

No comments:

Post a Comment

Dua jenis penyakit hati

 Dua penyakit hati : 1) Penyakit Syahwat 2) Penyakit Syubhat Tentang penyakit syawahwat itu, Allah berfirman: فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ ف...