Wednesday, September 25, 2024

Kisah Aisyah r.a dengan perempuan ahli sihir

 Telah tiba di Kota madinah seorang perempuan mencari Rasulullah SAW. Dia mahu bertemu Rasulullah SAW untuk satu hajat. Sayangnya Rasulullah SAW ketika itu baru sahaja wafat. Maka perempuan itu berjumpa dengan Aisyah r.a dan dia menangis menceritakan masalahanya. 

Masalahnya, dia terperangkap dalam satu situasi yang menjadikan dia seornag ahli sihir perempuan. Dia mahu bertaubat dan sebab itu dia mahu bertemu Rasulullah SAW. Namun, takdir Allah tidak menghendakinya berkesempatan bertemu mata dengan Rasulullah.

Kepada Aisah dia bercerita.

Katanya, dia berasal dari Daumatul Jandal. suaminya telah hilang dan dia mengadu kepada seorang wanita tua. Wanita itu menawarkan bantuan kepadanya . Satu malam, wanita tua itu bawakan dua ekor anjing hitam dan mereka berdua menunggang anjing hitam itu sehingga mereka tiba di negeri Babil.Di sana mereka pergi bertemu dua lelaki yang kakinya tergantung di atas dan kepala di bawah. 

Apa sebab kamu datang? tanya lelaki itu

"aku datang untuk belajar sihir", 

" Kami ini adalah fitnah dan janganlah kamu kufur, pulanglah ke negeri kau". 

Maka, prempuan itu enggan.

Jika kamu degil dan nak juga belajar sihir, pergilah ke satu mata air dan kencinglah di sana"

Lalu dia pergi tapi tidak kencing kerana takut. Dia pulang dan ditanya oleh lelaki itu. Dia berbohong mengatakan dia sudah kencing.

Ditanya lelaki itu: apa yang kau lihat?

Katanya: tiada apa-apa

Maka lelaki itu berkata: kamu berdusta dan kamu tak kencing di situ. Baliklah ke negeri kamu dna jangan kafir

Perempuan itu tetap bersikeras. lali disuruh pergi kencing di mata air itu. Dia pergi. Sekali lagi dia tidak lakukan dan pulang. Ketika ditanya, dia mengatakan tidak melihat apa-apa. Lelaki itu tahu perempouan  itu berdusta dan menasihatkan agar pulang sahaja ke negerinya.

kali ketika perempuan itu pergu ke mata air itu, dia benar-benar kencing di sana.Tiba-tiba dia melihat seekor kuda berperisau besi keluar daripadanya dan hilang ke langit.

Dia balik kepada lelaki itu dan menceritakan apa yang disaksikannya. Maka diberitahu bahawa kuda itu lambang imannya. Ia telah keluar meninggalkannya.

Selepas kejadian itu, apa sahaja yang disebutkan wanita itu menjadi . Hal itu menjadikan dia tidak gembira. Dia merasa tidak senang dan ingin kembali menjaid normal itu sbab dia datang mahu bertemu dengan nabi SAW buat memulihkannya.

Dia ceritakan kepada Aisyah keadaannya.

Aisyah r.a memanjangkan amsalah wanita itu kepada para sahabat nabi yang ramai ketika itu. Namun , seornag pun tidak berani memberikan fatwa penyelesaian mereka.

Cuma, ada riwayat mengatakan Ibn Abbas atau murid-muridnya pernah berkata:

"kalau kedua ibu bapamu atau salah satunya masih hidup, tahulah aku penyelesaiannya dan akan kubertahu caranya"

Hisyam bin Urwah yang meneritakan kisah ini daripada Aisyah berkata:

"kalaulah wanita itu datang dengan masalah sedmikian di zaman kami, kami akan fatwakan agar dia mebayar pampapasan". 


Sumber kisah: Shamela


No comments:

Post a Comment

Kisah Aisyah r.a dengan perempuan ahli sihir

 Telah tiba di Kota madinah seorang perempuan mencari Rasulullah SAW. Dia mahu bertemu Rasulullah SAW untuk satu hajat. Sayangnya Rasulullah...