Sunday, September 29, 2024

Hujah cacat menghalalkan syatahat Kesufian

Di kalangan ahli Sufi, diberitakan berlakunya syatahat iatu ungkapan yang diucapkan dlaam keadaan mabuk dan tidak sedar . Jika diambil kira ucapan itu dalam keadaan sedar, maka ucapan itu menjadi kafirlah penuturnya. namun, kerana sorang Sufi yang tenggelam dalam mabuknya  cintanya kepada Allah SWT, maka kalam di waktu syatahat suffiyyah itu hendaklah diuzurkan.

Ia seumpama apa yang diriwayatkan tentang Abu Yazid Al-Butami yang pernah berkata : Subhani...subhani (maha suci aku maha suci aku).

dalil yang diguna pakai dalam bab ini ialah perkatan seorang yang mengembara di padang pasir dan hilang unta dan bekalannya. Di kala dia temui semula unta dan bekalan itu, lantara terlalu amat gembiranya , dia mengungkapkan kata-kata yang dinila kufur jika penuh kesedaran iaitu: Wahai Tuhan , engkaulah hambaku dan akulah Tuhanmu!

Cerita ini diriwayatan dalam hasdis Saheh ( Riwayat Muslim-Drpd Ibn Mas'ud) dan Nabi SAW menyatakan bahawa Allah lebih rasa gembira atas taubat seorang hamba berbanding gembirangnya sang pengembara yang hilang untanya dan menemuinya semua.

menjadikan hadis sebagai dalil memuji syatahat kesufian adalah pendalilan yang salah.

Nabi SAW dalam hadis menyatakan keuzuran bagi lelaki pengembara itu dengan mengatakan:

 ثم قال من شدة الفرح اللهم أنت عبدي وأنا ربك أخطأ من شدة الفرح

Kata Nabi SAW, lelaki itu tersalah ucap kerana bersangatan gembira.

Maka , kenapa yang dikatakan salah itu dijadikan contoh. Kenapa yang betul tidak mahu dicontohi?

Ucapan itu keluar semasa berlakunya kekurangan akal pengucapnya atau hilang kendali akalnya secara menyeluruh. Bagaimana situasi kehilangan akal itu bertukar jadi pujian di kalangan para Sufi? Ia dianggap ketinggian maqam dan lambang kewalian?

Ini satu jalan fikir yang pelik!

Sementelahan, para sahabat Nabi SAW adalah insan yang paling sempurna kewalian mereka dan tidak ada satu riwayatpun dari mereka menuturkan ucapan-ucpaan  yang berpijak atas syatahat kesufian itu!

Istilah "Syatahat" digunakan oleh para Sufi untuk menghalalkan apa yang diingkari oleh para ulama dan fuqaha atas perkataan yang menyalahi syarak itu. Dengan pengistilahan itu, mereka meletakkan apa yang terbut dari arbab Sufi itu sebagai sesuatu yang tidak boleh disalahkan dan ia dikecualikan daripada hukum umum nas.

No comments:

Post a Comment

Ganti Nama Allah dikatakan sebahagian Asmaul Husna

Sekarang heboh diperdebatkan di media sosial mengenai zikir menggunakan ganti nama "huwa" atau diringkaskan menjadi Hu. Ada pihak ...