Sunday, September 29, 2024

Luas pintu syurga

Nabi SAW menyebutkan dalam hadis yang diriwayatkan dalam Saheh Bukhari dan juga Muslim tentang luasnya pintu syuga.  Sabda baginda sebagai mana dalam Saheh Muslim (No: 194):

وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ، إِنَّ مَا بَيْنَ الْمِصْرَاعَيْنِ مِنْ مَصَارِيعِ الْجَنَّةِ لَكَمَا بَيْنَ مَكَّةَ وَهَجَرٍ، أَوْ كَمَا بَيْنَ مَكَّةَ وَبُصْرَى

Demi Dzat yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, bagi kamu ruang antara dua pintu syurga, antara Mekah dan Hajar, atau antara Mekah dan Busra.

Hijir adalah kawasan Timur Semenanjung Arab yang mana hari berdirinya negeri Qatar dan Bahrain. Manakala Busra adalah sebuah kota dalam negara Syria hari ini iaitu di Selatan Bandar Dar'aa .

Ukuran jaran antara Makkah ke Hajar dan Makkah ke Busra telah ditemukan melaui ukuran jarak melalui alat moden , termasuk satelite adalah sama iaitu sejauh 1273KM. Ini menjadi satu dalil kemukjizatan Rasulullah SAW kerana baginda membanding dua jarak itu dengan menyebut "atau". Maksudnya jarak Makkah ke Hijir dengan Makkah ke Busra adalah sama.
"
Apa yang Rasulullah SAW mahu utarakan menerusi hadis ini adalah luasnya pintu syurga  Kalimah "Misra' ain " merujuk kepada dua keping daun pintu sebagai halnya bentuk pintu di rumah-rumah. Seolah-olah Rasulullah menggambarkan jarak bagi dau daun pintu itu adalah seluas 1273KM. 

Kajian dan detail menegnai jarak antara dia lokasi itu dibezakan jarak sekitar 62KM

Keluasan itu adalah keluasan normal bagi pintu-pintu syurga. 

Namun, ada riwayat dalam Musnad Imam Ahmad yang menyebutkan keluasan pintu syurga  adalah jarak perjalanan selama 40 tahun. Jika hadis itu diterima kesahehannya, ia menyatakan seluas-luas pintu syurga.

No comments:

Post a Comment

Ganti Nama Allah dikatakan sebahagian Asmaul Husna

Sekarang heboh diperdebatkan di media sosial mengenai zikir menggunakan ganti nama "huwa" atau diringkaskan menjadi Hu. Ada pihak ...