Saturday, December 23, 2023

Bicara tentang Tariqat Kesufian

 Apa itu Tariqat Sufi?

Ia adalah sesuatu yang dinisbahkan kepada seseornag Syeikh dalam bentuk jalan pendakian dalam bidang tasawwuf yang menjadikan syeikh itu sebagai syeikh berpangkat Murabbi sehingga menjadikan syeikh itu salah seoornag di antara wali-wali Allah sama ada namanya Qutub, Ghauth, Autad atau Abdal.

Syeikh yang menjadi wali itu hendaklah mempunyai karamah dan mukasyafat serta memiliki zikir-zikir khusus. Zikir itu sama ada datang langsung daripada Allah SWT terbenam dalam kepalanya atau mungkin dalam bentuk lembaran tertulis. Ia juga mungkin melalui Rasulullah samada ada secara mimpi atau yaqazah. Mungkin juga datang menerusi nabi Khaidhir.

Setiap tariqat akan mempunyai zikir khusus dengan kelebihan-kelebihan khusus. 

Kemudian syeikh tariqat itu akan menjadi warisan keturunannya. Para pengikut akan bersedekah, menyumbang dan ambikl berkat. 

Rata-rata syeikh tarikat akan menhubungkan nasabnya dengan Rasulullah SAW.

Antara Tariqat yang terkenal:

1) Tariqat Tijani-diasaskan oleh Ahmad bin Muhammad Al-Mukhtar At-Tijani yang lahir pada tahun 1150H dan dia berdomisil di Kota Fas, Maghribi.

-Pegangan dan dakwaan tentang kehebatannya boleh ditelah melalui kitab-kitab yang dikarnag oleh salah seorang muridnya yang bernama Ali Harazim Al-Arabi Baradatil Fasi antaranya dalam kitab yang dinamakan Jawahirul Ma'ani Wa Bulughul Amani Fi faidhi Saidi Abil Abbas At-Tijani.

No comments:

Post a Comment

SYATAHAT SESAT AHLI SUFI

Syatahat adalah istilah yang digunakan di kalangan ahlu sufi merujuk kepada kalam yang diucapkan dengan lidah daripada  seorang yang telah d...