Friday, August 2, 2024

Sufi dan kesesatan

 Hendak mencari sufi yang ada hari ini berjalan di atas Sunnah, seperti mencari jarum yang jatuh di atas padang lalang yang luas. Rata-rata para Sufi yang ada di seluruh dunia, memperlihatkan kepincangan jalannya. Kita kehairanan, bagaimana mereka boleh mengambil jalan yang amat berbeza dengan apa yang kita dengar dari para Salafus Soleh. Kita tidak melihat nabi SAW di atas jalan yang sama dengan mereka.

Aku pernah dengar dalam Video. Sayyid Ramadhan Al-Buthi , seorang yang dilihat mesra Sufi pernah berkata:

" Tunjkkan kepadaku satu tokoh Sufi zaman ini yang menepati Sunnah, akan aku berguru dengannya dan menjadikan dia sebagai mursyid!" demikianlah lebih kurang masksud katanya yang dapat aku ingat.

Ertinya, mana ada ssufi yang benar hari ini. 

Anda tengok sendiri dan tanyalah iman anda. Apakah anda sanggup menurut sufi yang berzikir dengan tarian, bersama pukulan rebana, mencipta bid'ah-bid'ah zikir yang pelik dan tiada dalam hadis. Di tambah pula membuat cerita dongeng yang tidak masuk di akal waras. Menunggang semahu-mahunya konsep karamah dan wali Allah!

Asal mula Sufi

Saya tidak mahu mencatat lagi tentang asal muasal kalimah Sufi atau Tasawwuf. Sila rujuk kitab yang panjang memngenainya.

Cuma apa yang mahu dicatatkan ialah mula muncul ahli Sufi adalah berawal dari pendekatan sebahagian salaf yang beruzalah atau mengasingkan diri dari konflik politik yang berlaku. Sejak Uthman bin Affan di bunuh dan berlaku pergaduhan zaman sahabat, telah ada ada kalangan sahabat yang menjalani cara mengasingkan dari daripada konflik. 


Itulah percikan awal sikap uzlah. Ia kemduian berkembang dan berevolusi. Dari uzlah politik, tasawwur berubah menajdi uzlah dunia. Sementelahan wilayah Islam makin luas dan ummat ISlam makin kaya. Kalangan sufaha pula meneguk dunia semahu-mahunya. Maka, muncul kalangan ubbad (ahli ibadat ) yang menjauhkan diri dari semua itu. 

Sikap uzlah ini subur pada mulanya di bumi konflik seperti Kufah dan Basrah.

Lebioh-lebih lagi orang di sana sudah ada pengalama dengan agama lama yang pernah mereka saksikan. Agama Zoraaster dan lebih jauh lagi ke asia Kecial, ada sami-sami yang menjalani uzlah duniawinya.


Kerencaman Akidah Sufi

1) Wehdatul wujud

2) Khaliq sebagai Ainul Makhluk

3) Makhluk sebagai  Ainul Khaliq

4) Itiihadul Khlaiq Bil Makhluk

5) Para rasul tidak mencapai martabat ahli Tasawwuf

6) Nabi Muhammad adalah Qubbatul Kaun

7) Awal Kejadian adalah Nur Muhammad.

8 ) Yang angggap Nabi adalah manusia, berlebihan  dalam menkultuskannya

9) Melebihkan Wali atas Nabi.

10) Wali diberikan hak Tasarruful alam

11) Wali ada kasta-kastanya

12) Jadikan wali sebagai perantara dengan Allah

13) Wali mesyuarat di dewan para wali

14) Menjauhkan ummat dari Quran dan hadis

15) Suka mentakwil secara Batini

16) Merobek akidah al-baidha' al-mahjah

17) Mendakwa nabi Muhammad boleh ditemui secara yaqazoh

18) Hubungkait dengan akidah syiah.


Ghalibnya, tariqat dan sufi zaman ini adalah sesat 


Sila baca dan lihat bagaimana amalan sufi menguasai sebuah negara bernama Senegal...








No comments:

Post a Comment

Dua jenis penyakit hati

 Dua penyakit hati : 1) Penyakit Syahwat 2) Penyakit Syubhat Tentang penyakit syawahwat itu, Allah berfirman: فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ ف...