Wednesday, August 21, 2024

Kenapa Allah ciptakan Iblis sedangkan Dia tahu Iblis akan menderhakainya?

 Sebenarnya soalan di atas tidak perlu ditimbulkan. Allah SWT telah menegaskan dalam Al-Quran, Surah Al-Ambiyaa: ayat 23:

لا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ


Jika pertanyaan itu membawa kepada persepsi bahawa Allah SWT tahu tetapi buat juga lalu dibandungkan dengan perbuatan makhluk jika berbuat hal yang sama, ia dinamakan kebodohan., maka itu membawa kepada kekufuran!

Membandingkan perbuatan Khaliq dengan makhluk sehingga menimbulkan anggapan kecuaian khaliq atau kebodohannya, maka itu adalah kafir.

Demikian, jika ada orang mengatakan bahawa Allah SWT tidak tahu ketika menciptakan Iblis bahawa Iblis itu akan menderhakaiNYa, itu juga menjatuhkan orang itu dalam kekufuran . Ianya kerana menisbahkan kejahilan kepada Allah SWT.

Andai kata dikatakan bahawa Allah tidak menciptakan Iblis sama sekali, maka itu pun satu kekafiran kerana ia membawa maksud ada Tuhan lain yang menciptakan Iblis!

Kalau dikatakan Iblis mencipta dirinya sendiri, pun jadi kafir.

Maka, seorang hamba perlu meyakini hikmah dan keadilan Allah SWT dalam penciptaan Iblis. Pertanyaan-pertanyaan yang berbau kenapa?Kenapa? Bagaimana? Why? terhadap perbuatan Allah hendaklah dijauhi.

Bukan kelayakan seorang hamba memikirkan mengenai perbuatan Allah SWT. 

Fikirkan sahaja tentang perbuatan diri sendiri!


Baca: Shamela


No comments:

Post a Comment

Dua jenis penyakit hati

 Dua penyakit hati : 1) Penyakit Syahwat 2) Penyakit Syubhat Tentang penyakit syawahwat itu, Allah berfirman: فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ ف...