Thursday, August 29, 2024

IBN HAZMIN AZ-ZAHIRI MENGENGKARI QIAS

 Jumhur Ulama mengatakan bahaw aQias adalah salah satu sumber syarak. Namun, bagi Ibn Hazmin Az-Zohiri, Qias bukan Sumber Syarak. 

Penolakan Ibn Hazmin ke atas Qias adalah atas dasar menolak untuk memberi sebab bagi perbuatan-perbuatan Allah.Yakni, tidak boleh dikatakan Allah melakukan sesuatu ada sebab itu dan ini.

Yang dimaksudkan penolakan qias oleh Mazhab Az-Zohiri ini adalah Qias yang jelas (Qias Al-Jali) yang mana Jmhur Ulama Usul menerimanya.

Penolakan terhadap qias oleh Ibn Hazmin khususnya, menyebabkan dia mengkritik pedas sampai ke peringkat menperlecehkan dan dan merendah-rendahkan Imam mazhab yang empat kerana mereka menggunakan Qias sebagai sumber syarak.

Menurut Ibn Hazmijn, hanya yang disebutkan dalam nas menjadi syariat. Yang tiada, tidak akan menjadi syariat. Allah berfirman:

 اتبعوا ما أنزل اليكم من ربكم ولا تتبعوا من دونه أولياء

Maka ,menurutnya,  Qias tidak diturunkan oleh Allah SWT!

Qias juga menurutnya tidak memberi keyakinan, bahkan ia memberikan zon. Sementara Zon itu tidak boleh menghatasi kebenaran.

ان الظن لا يغني من الحق شيئاً 

Sabda nabi SAW:

اياكم والظن فان الظن أكذب الحديث

Penolakan Ibn Hazmin atas penggunakan qias dengan mendatangkan dalil-dali penolakan qias seolah-olah melupakan sekian banyak dali yang melegitimasikan qias.


Lihat sahaja dalam Quran, Allah berfirman:


ان مثل عيسى عند الله كمثل آدم خلقه من تراب

Allah membuat perbandingan Isa dengan Adam . Adam diciptakan tanpa ibu dan ayah. Maka apa nak dihairankan kalau Isa dipciptakan tanpa ayah. Bandingan kedua-duanya bersekutu pada kelahiran dengan kuasa Allah!

Lihat bagaimana Allah mengqiaskan ummat di zaman nabi SAW dengan ummat terdahulu. FirmanNya:

أفلم يسيروا في الأرض فينظروا كيف كان عاقبة الذين من قبلهم دمر الله عليهم

Firman Allah SWT lagi:

ومن آياته أنك ترى الأرض خاشعة فاذا أنزلنا عليها الماء اهتزت وربت ان الذي أحياها لمحيي الموتى

Allah membandingkan perbuatannya menghidupkan orang mati di hari akhirat dengan kejadian hujan yang turun lalu menghidupkan bumi dengan tanaman-tanaman.

Maka, qias yang benar banyak dan itulah yang digunakan oleh para ulama Mazhab yang empat.

Qias Iblis adalah qias yang fasid. Demikian Qias saudara-saudara nabi Yusuf yang menyamakan kecuarian yang dilebelkan kepada Bunyamin dengan kecurian yang dituduh atas nabi Yusuf masa kecilnya.


إن يسرق فقد سرق أخ له من قبل







Bacaan tambahan: Al-Jurri

No comments:

Post a Comment

Dua jenis penyakit hati

 Dua penyakit hati : 1) Penyakit Syahwat 2) Penyakit Syubhat Tentang penyakit syawahwat itu, Allah berfirman: فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ ف...