Friday, September 29, 2023

Yahudi tidak sepakat

 Kalangan Yahudi yang kuat berpegang dengan agama tidak menyetujui pembentukan Negara Israil di Palastin kerana ia akan membawa kepada Dwi Kesetiaan (wala') dan Dwi Kewarganegaraan (muwatinah) bagi orang-orang Yahudi.Maka, ornag-orang Yahudi tidak bersatu pada sesama mereka. Sejak zaman dahulu lagi, mereka sering bercakaran satu sama lain. Bukankah ketika Yusuf bin Yaakob kecil, anak-anak nabi Yaakob (Israil) yang lain  tidak puas hati dengan Yusuf yang disayangi ayah mereka? Itulah pergeseran sesama Bani Israil yang berlanjutan ke masa-masa seterusnya. 

12 puak Bani Israil tidak boleh berkongsi laluan di laut yang terbelah. Tidak juga boleh berkongsi sumber mata pada batu mukjizat yang dipukul nabi Musa. Kemudian, setelah mereka dikurniakan negera pada zaman selepas Yusya' bin Nun, mereka berpecah dan bersengketa sehingga negera mereka diranapkan olehkuasa luar.

Pada zaman Rasulullah SAW, ada 3 kelompok Yahudi di Kota Madinah. Yahudi Bani Qainuqa', Yahudi Bani Nadhir dan Yahudi Bani Qairuzah. Ketiga-tiga puak ini menyimpan rasa permusuhan kepada Nabi Muhammad dan kaum Muslimin. Panah mereka dihalakan kepada Islam dan kaum Muslimin. Nampak macam mereka bersatu, tetapoi hakikatnya mereka berpecah belah.

Inilah yang ditegaskan oleh Allah SWT menerusi firmanNYa dalam Surah Al-Hasyar, ayat 14:

تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ


"Kalian menyangka mereka itu bersatu sedangkan hati mereka retak berpuing-puing. Demikian itu kerana mereka adalah kaum yang tidak berakal".


No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...