Saturday, September 23, 2023

MUNAJAT RASULULLAH KEPADA FATIMAH

 Erti munajat ataupun Najwa seperti yang disebutkan dalam Al-Quran, Surah Al-Mujadilah adalah seseornag berbisik secara rahsia dengan seseorang yang lain. Pada dasarnya, Islam melarang perbuatan tersebut dan menyifatkan sebagai perangai buruk. Ia menjadi kebiasaan golongan Yahudi dan Munafiq di Kota Madinah.

Namun, perbuatan munajat tersebut dibenarkan jika dalam pertemua yang terdapat 4 orang atau lebih dengan syarat yang melakukan munajat itu dua orang dan meningalkan dua yang lain tidak menyertainya. Andaikata 4 orang sekalipun, jika seornag terkabil-kabil dan menaggung tandatanya apa yang dibisikkan 3 orang lagi, maka hukumnya haram,

Hadis nabi SAW menyebutkan pengecualian terhadap larangan munajat tersebut:

إذا كنتم ثلاثة فلا يتناجى اثنان دون الآخر، حتى تختلطوا بالناس ، من أجل أن ذلك يحزنه

(Muttafaq Alaih)

Praktikal Rasululalh SAW sebagaimana riwayat Aisyah dalam hadis yang dikenali sebagai Hadis Musaarraturrasul Ma'a Fatimah ( Diriwayatkan dalam Saheh Bukhari dan Muslim) dan lafaz di bawah ada dalam Saheh Muslim:


كُنَّ أَزْوَاجُ النبيِّ صَلَّى اللَّهُ عليه وَسَلَّمَ عِنْدَهُ، لَمْ يُغَادِرْ منهنَّ وَاحِدَةً، فأقْبَلَتْ فَاطِمَةُ تَمْشِي، ما تُخْطِئُ مِشْيَتُهَا مِن مِشْيَةِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وَسَلَّمَ شيئًا، فَلَمَّا رَآهَا رَحَّبَ بهَا، فَقالَ: مَرْحَبًا بابْنَتي ثُمَّ أَجْلَسَهَا عن يَمِينِهِ، أَوْ عن شِمَالِهِ، ثُمَّ سَارَّهَا فَبَكَتْ بُكَاءً شَدِيدًا، فَلَمَّا رَأَى جَزَعَهَا سَارَّهَا الثَّانِيَةَ فَضَحِكَتْ، فَقُلتُ لَهَا: خَصَّكِ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وَسَلَّمَ مِن بَيْنِ نِسَائِهِ بالسِّرَارِ، ثُمَّ أَنْتِ تَبْكِينَ؟ فَلَمَّا قَامَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وَسَلَّمَ، سَأَلْتُهَا ما قالَ لَكِ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وَسَلَّمَ؟ قالَتْ: ما كُنْتُ أُفْشِي علَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وَسَلَّمَ سِرَّهُ، قالَتْ: فَلَمَّا تُوُفِّيَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وَسَلَّمَ قُلتُ: عَزَمْتُ عَلَيْكِ، بما لي عَلَيْكِ مِنَ الحَقِّ، لَما حَدَّثْتِنِي ما قالَ لَكِ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وَسَلَّمَ، فَقالَتْ: أَمَّا الآنَ، فَنَعَمْ، أَمَّا حِينَ سَارَّنِي في المَرَّةِ الأُولَى، فأخْبَرَنِي أنَّ جِبْرِيلَ كانَ يُعَارِضُهُ القُرْآنَ في كُلِّ سَنَةٍ مَرَّةً، أَوْ مَرَّتَيْنِ، وإنَّه عَارَضَهُ الآنَ مَرَّتَيْنِ، وإنِّي لا أُرَى الأجَلَ إلَّا قَدِ اقْتَرَبَ، فَاتَّقِي اللَّهَ وَاصْبِرِي، فإنَّه نِعْمَ السَّلَفُ أَنَا لَكِ قالَتْ: فَبَكَيْتُ بُكَائِي الذي رَأَيْتِ، فَلَمَّا رَأَى جَزَعِي سَارَّنِي الثَّانِيَةَ فَقالَ: يا فَاطِمَةُ أَما تَرْضِيْنَ أَنْ تَكُونِي سَيِّدَةَ نِسَاءِ المُؤْمِنِينَ، أَوْ سَيِّدَةَ نِسَاءِ هذِه الأُمَّةِ قالَتْ: فَضَحِكْتُ ضَحِكِي الذي رَأَيْتِ.
الراوي : عائشة أم المؤمنين | المحدث : مسلم | المصدر : صحيح مسلم | الصفحة أو الرقم : 2450 | خلاصة حكم المحدث : [صحيح] | التخريج : أخرجه البخاري (3623) مختصراً، ومسلم (2450).

Hadis di atas, Aisyah Isteri Nabi mengkhabarkan kejadian satu hari ketika dia dan para isteri Nabi sedang berkumpul. Tiba-tiba muncul Fatimah dan baginda Rasululah SAW menyambutnya dengan hangat. Fatimah duduk bersama Rasulullah SAW dan menceritakan sesuatu secara rahsia. Cerita Rasulullah SAW itu mengundang tangisan Fatimah yang amat sangat. Tetapi kemudian, setelah Rasulullah menceritakan sesuatu yang lain pula , Fatimah ketawa. 

Aisyah r.a yang melihat peristiwa itu kemudiannya bertanya kepada Fatimah r.a. Namun, Fatimah enggan menceritakannya selagi Rasulullah masih hidup. Bila Rasulullah sudah wafat, Aisyah pun bertemu Fatimah dan bertanyakan tenteang apa yang Rasulullah SAW bisikkan kepadanya. Ketika itu barulah Fatimah sudi menceritakan.

Kata Fatimah, Rasulullah memberitahunya bahawa pada tahun itu Jibrail telah mendatangi Nabi dan melakukan Mu'aradhoh ( Baca Quran berganti dengar) sebanyak dua kali. hal itu berbeza tahun-tahun sebelumnya di mana Jibril hanya melakukan sekali. Maka Rasulullah SAW merasakan itu petanda ajalnya telah sampai. 

Itu yang membuatkan Fatimah menangis.

Lalu, Rasulullah SAW memujuknya dengan mengatakan bahawa Fatimah perlu bergembira kerana Allah meredhainya sebagai penghulu wanita beriman dan ummat Muhammad. Kemudiannya dia akan menjadi orang pertama yang akan menyusul Rasulullah SAW ke alam baqa. 

Itu membuatkan Fatimah gembira dan ketawa kerananya.

Kejadian tersebut, selalin banyak pengajaran lain, menjadi dalil bahawa tidak mengapa melakukan Munajat atau disebut juga Musaarrat (bercakap dengan nada berbisik dan rahsia ketika bersama orang lain), asalkan kompisisi ornag ketika itu melebih 3 orang dan ada lebih dari seorang yang tidak mendengar bisikan tersebut.

Larangan Munajat ini adalah menunjukkan bagaimana Islam sangat menjaga jalan-jalan yang boleh membawa kepada perpecahan dan syak wasangka sesama muslim. 

Islam mahukan ummat Islam bersatu padu dan setiap perbuatan yang mengumpan kepada pertelingkahan sesama orang beriman adalah tercela.

Ibrah lain dari hadis:

1) Sesorang yang diberitahu rahsia oleh seseorang, maka dia hendaklah menjaga rahsia itu. Jika dia meminta akan merahsiakan selama-lamanya secara jelas, maka rahsiakan selama-lamanya. Jika tidak, maka jagalah rahsia itu sampai mati orang yang memberikan rahsia itu. Rahsia adalah amanah dan setiap amanah perlu dijaga. Dalam situasi ornag mengungkapkan satu-satu rahsia melarang daripada memberitahu rahsia itu kepada seseorang, maka kewajipan adalah menjaga rahsia itu semasa hidup. Selepas mati, terpulang. Boleh cerita sebagaimana kisah Fatimah . Dan boleh juga jaga rahsia itu dan tidak khabarkan sama sekali seperti hadis Anas bin Malik.

Disebutkan oleh Anas:


أَتَى عَلَيَّ رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ وَأَنَا أَلْعَبُ مع الغِلْمَانِ، قالَ: فَسَلَّمَ عَلَيْنَا، فَبَعَثَنِي إلى حَاجَةٍ، فأبْطَأْتُ علَى أُمِّي، فَلَمَّا جِئْتُ قالَتْ: ما حَبَسَكَ؟ قُلتُ: بَعَثَنِي رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ لِحَاجَةٍ، قالَتْ: ما حَاجَتُهُ؟ قُلتُ: إنَّهَا سِرٌّ، قالَتْ: لا تُحَدِّثَنَّ بسِرِّ رَسولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ أَحَدًا. قالَ أَنَسٌ: وَاللَّهِ لو حَدَّثْتُ به أَحَدًا لَحَدَّثْتُكَ يا ثَابِتُ.
الراوي : أنس بن مالك | المحدث : مسلم | المصدر : صحيح مسلم
الصفحة أو الرقم: 2482 | خلاصة حكم المحدث : [صحيح]


Faedah: Disebutkan dalam kisah sebahagian orang saleh (tiada kudapati namanya dalam sumber). Dia didatangi oleh seseorang mengatakan kepadanya: Aku akan beritahumu satu rahsia, jangan kau khabar seornag pun rahsia ini. Rahsianya ialah....Kemdian orang itu bertanya. Apakah rahsia yang telah kuberitahukan kepadamu? Jawap orang saleh itu: Aku tak dengar apapun! (kerana menjaga rahsia itu, maka kepada empunya cerita pun dia tidak mahu mengkhabarkkannya)


Bacaan Sokongan: Shamela


No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...