Firman Allah SWT:
وَمَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَن يَغُلَّ
"Seorang nabi tidak sekali-kali berbuat ghulul"
Ibn Abbas, Al-Hasan, Mujahid dan ramai kalangan mufassirin menafsirkan ghulul sebagai perbuatan khianat.
Riwayat daripada Ikrimah daripada Ibn Abbas mengenai sebab turunnnya ayat di atas ialah apabila dalam peperangan Badar sehelai kain sutera telah hilang daripada harta ghanimah yang dikumpulkan , maka setelah dicari mtidak ketemu. Lalu ada yang berkata: Mungkin Rasulullah telah mengambilnya! Maka turunlah ayat menegaskan serta menafikan perbuatan sedemikian dibuat oleh Rasul.
Perbuatan ghulul ini adalah satu bentuk penipuan, khianat amanah dan makar serta tipudaya untuk mengambil hak yang haknya.
Allah SWT mengingatkan, sekalipun boleh terlepas daripada pemerhatian di dunia, di hari akhirat orang yang berbuat ghulul akan datang dengan dosa ghululnya.
وَمَن يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۚ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
Barangsiapa yang berkhianat, maka pada hari kiamat ia akan datang membawa apa yang dikhianatkannya itu, kemudian tiap-tiap diri akan diberi pembalasan tentang apa yang ia kerjakan dengan (pembalasan) setimpal, sedang mereka tidak dianiaya.
Disebutkan dalam sebuah hadis yang soheh, riwayat syaikhan, daripada Abu Hurairah:
عن أبي هُرَيْرَةَ -رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ- قال: افْتَتَحْنَا خَيْبَرَ، وَلَمْ نَغْنَمْ ذَهَبًا وَلاَ فِضَّةً، إِنَّمَا غَنِمْنَا البَقَرَ وَالإِبِلَ وَالمَتَاعَ وَالحَوَائِطَ، ثُمَّ انْصَرَفْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى وَادِي القُرَى، وَمَعَهُ عَبْدٌ لَهُ يُقَالُ لَهُ: مِدْعَمٌ، أَهْدَاهُ لَهُ أَحَدُ بَنِي الضِّبَابِ، فَبَيْنَمَا هُوَ يَحُطُّ رَحْلَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ جَاءَهُ سَهْمٌ عَائِرٌ، حَتَّى أَصَابَ ذَلِكَ العَبْدَ، فَقَالَ النَّاسُ: هَنِيئًا لَهُ الشَّهَادَةُ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: بَلْ، وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ، إِنَّ الشَّمْلَةَ الَّتِي أَصَابَهَا يَوْمَ خَيْبَرَ مِنَ المَغَانِمِ، لَمْ تُصِبْهَا المَقَاسِمُ، لَتَشْتَعِلُ عَلَيْهِ نَارًا فَجَاءَ رَجُلٌ حِينَ سَمِعَ ذَلِكَ مِنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِشِرَاكٍ أَوْ بِشِرَاكَيْنِ، فَقَالَ: هَذَا شَيْءٌ كُنْتُ أَصَبْتُهُ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: شِرَاكٌ -أَوْ شِرَاكَانِ- مِنْ نَارٍ
Kami menaklukkan Khaibar, tetapi kami tidak merampas emas atau perak apa pun. Kami hanya merampas sapi, unta, harta benda, dan kebun. Kemudian kami kembali bersama Rasulullah, semoga Allah memberkahinya dan memberinya kedamaian, ke Wadi al-Qura. Bersama beliau ada seorang budaknya bernama Mid'am, yang diberikan oleh salah seorang dari Bani al-Dhibab sebagai hadiah.Ketika Rasulullah saw., semoga Allah memberkahinya dan memberinya kedamaian, sedang menurunkan barang bawaannya, sebuah panah nyasar datang kepadanya dan mengenai budak itu. Orang-orang berkata: Selamat kepadanya atas kesyahidannya.Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Demi Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya, sesungguhnya jubah yang diperolehnya pada hari Khaibar dari harta rampasan perang yang tidak dibagi-bagi, niscaya akan membakarnya bagai api.” Ketika seorang laki-laki mendengar hal itu dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, datanglah seorang laki-laki lagi dengan membawa satu atau dua tali.Ia berkata: Ini adalah sesuatu yang telah kumiliki. Rasulullah saw., semoga Allah memberkahinya dan memberinya kedamaian, berkata: Seutas tali - atau dua tali - dari api.
Kata Imam An-Nawawi dalam Syarah Saheh Muslim:
1) Hadis ini mengisyaratkan bahawa ghulul adalah dosa besar
2) Dosa besar sama sahaja samada banyak atau sedikit
3) Perbuatan ghulul menafikan kemuliaan matim syahid.
Fokus perbuatan ghulul adalah khianat dan songlah harta ornag ramai. Dalam kes yang dikaitkan dengan sebab nuzul ayat di atas , ia berkaitan dengan tuduhan songlap harta rampasan perang Badar.
Ahli politik hari ini banyak yang berbuat ghulul! Peruntukan yang diberikan untuk parlimen tak sampai kepada rakyat bawahan. Dibuatnya beli kenderaan peribadi atau kayakan diri serta keluarga. Itu adalah ghulul.
Bahkan ustaz dan ulama juga turut ada yang berbuat ghulul apabila kutip derma nak buat madrasah, bantu orang Palestin dan seumpamanya, tapi dalam diam ambil dan makan serta gunakan duit derma ornag ramaim itu. Itu juga ghulul.
No comments:
Post a Comment