Wednesday, February 28, 2024

Khilaf panas antara aliran

Kenapa istilah Ahlu Sunnah muncul dalam pagar ummat Islam? Istilah ini jadi fitnah yang tidak dapat disuraikan. Sejak berkurun, istilah itu jadi rebutan. Aku Ahli Sunnah! Kau Bukan!. Demikianlah Sira' yang terjadi.

Golongan Asyairah dan Hanabilah bersengketa. Para ulamanya saling hujat menghujat. 

Hujatan antara Sunni dan Syiah pun sudah memenatkan. Ditambah pula hujatan sesama Sunni. Ia menambahkan keserabutan.

Tapi apa nak kata? Ia adalah realiti sejarah. Tidak dapat kita nafikan.

Kepanasan perselisihan antara aliran besar kalangan ummat Islam terjelma di zaman mutaakhir ini apabila beberapa tahun lepas telah diadakan satu muktamar di Chechen. Antara resolusi yang dikeluarkan hasil muktamar tersebut, mereka yang disebut sebagai Salafi atau Athari bukan Ahli Sunnah. Ahli Sunnah adalah Asyairah dan Maturidiyyah. Maka, rantaian Hanabila digodam dengan hujatan bukan Ahli Sunnah. 

Sebagai tindak balas, bangkit kalangan sebahagian tokoh Hanabilah yang mengeluarkan Asyairah daripada Ahli Sunnah dengan penyifatan sebagai Ahlu Bid'ah dalam masalah takwil ayata-ayat sifat.

Nun...di Ulu Sungai Lembing, ada keluarga orang Asli masuk Islam. Ada ustaz mengajar mereka solat dan puasa. Ajar mereka berdoa kepadA Allah. Beritahu mereka apa yang Allah larang dan apa yang Allah suruh. Mereka tak kenal pun apa itu aliran Hanabilah maupun Asyairah. Tidak pernah pula mereka ditanya tentang apakah mereka Asyairah atau Hanabilah. 

Hidup sebagai muslim dan mati sebagai muslim. Kelak di akhirat, masuk syurga ke neraka?

Orang yang larut dalam ilmu dan pergeseran aliran, sibuk membataskan jalan-jalan masuk ke syurga. Padahal syurga itu mudah di masui hanya dengan dua kalimah. Kalimah Syahadatain!

Kenapa bila agama menajadi baton di tangan firqah dan milal yang berbagai, syurga makin rumit dimasuki?

La haula wala Quwwata Illa billah!

Tidak salah mendalami hal-hal yang komplek dalam kefahaman Islam. Solat Taqdir, ayat sifat, Allah dilihat atau tidak di akhirat, tauhid 3 atau sifat 20.....namun jangan melampau. Itu hanyalah ibarat bunga-bunga yang terbit di padang bernama Islam. Tanpa bunga tersebut, Allah SWT memilih hambanya yang beriman untuk diisi ke syurgaNya.

Cukup beritahu seorang yang memeluk Islam tentang nabi Muhammmad. Kalau nak tambah senarai nama, beritahu tentang sahabat besar nabi. Tidak perlu bebankan mereka dengan nama-nama lain. Nama Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali. Nama Asya'ari, Maturidi dan lain-lain , kalau tidak kenal pun tidak apa!

No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...