Tuesday, April 2, 2024

LAZIMUL MAZHAB MAZHAB

 Manhaj yang diambil oleh Ibn 'Asyur dalam mensahehkan kaedah Lazimul Mazhab Mazhab aalah manhaj yang mebahaya unuk kesatuan umma. Ia membawa kepada maraknya takfir sesama ummat Islam. 


Ibn 'Asyur ketika menafsirkan ayat Al-Quran:

وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا ذَلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ

Surah Sad : 27



Beliau beristidlal daripada ayat di atas bahawa sesiapa yang mengatakan Allah SWT menciptakan langit dan bumi sia-sia, dia termasuk dalam kalangan orang kafir. Ia sama seperti mereka yang mengingkari hari kebangkitan dan hari pembalasan. Itulah Mazhab golongan kafir. Sesiapa yang mengikut mazhab orang kafir, maka kafirlah dia.

Kalangan Muktazilah mengatakan bahawa perkara yang ma'dum (yang tiada) adalah sesuatu (Syai'). Perkataan mereka ini akan membawa kepada difahamkan bahawa alam ini Qadim. Alam ini ada dan sebelumnya ia tiada. Kendati saat itu alam ini tiada, ia adalah adalah sesuatu. Maka , alam ini telah menjadi sesuatu sebelum ada. Lalu, dengan itu, alam ini tiada awal baginya sebab ia telah sedia menjadi sesuatu sekalipun belum ada.

Itulah lazim bagi qaul bahawa yang ma'dum itu sesuatu. Lazim qaul itu adalah alam ini qadim. Seiapa yang mengatakan alam ini qadim maka dia menjadi kafir.

Demikian pula ke atas kalangan Hanabilah. Perkataan Hanabilah yang mengatakan ayat-ayat tentang sifat Allah hendaklah difahami mengikut hakikatnya. Tangan adalah tangan Allah. Wajah adalah wajah Allah. Nuzul Allah adalah pada hakikatnya. Tiada takwilan. Maka lazim perkataan sedemikian membawa kepada mentajsimkan dan mentasybihkan Allah SWT.

Maka, manhaj lazimul Mazhab mazhab akan menjurus ke aras takfir semua yang mengatakan sebagaimana perkataan Hanabilah itu.

Kalangan yang menafikan adanya JAUHAR FIRD akan dikafirkan kerana perkataan menafikan Jauhar Fird itu difahami menafikan kekuasaan Allah SWT untuk mewujudkannya.


No comments:

Post a Comment

Jika bukan agama zaman dulu, bagaimana jaid agama zaman ini?

 Perkataan yang disandarkan kepada Imam Malik: من أحدث في هذه الأمة اليوم شيئا لم يكن عليه سلفها، فقد زعم أن رسول الله صلى الله عليه وسلم خا...