Friday, July 14, 2023

Hukum Ahlul Fatrah

 Ahlu Fatrah adalah mereka yang hidup pada zaman antara dua nabi dan tempat yang tidak memungkinkan sampai kepada mereka risalah nabi. Pada mulanya istilah ini merujuk kepada oramng yang hidup antara zaman nabi Isa dengan nabi Muhammad SAW.  Kemudian istilah ini dipakai untuk mana-mana ornag yang tidak sampai kepadanya risalah kenabian  atau dakwah Islam. Inilah pentakrifan yang digunapakai dna diterima ramai kalangan ulama.

Maka, tentang hukum Ahlul Fatrah di akhirat kelak, para ulama punya khilaf pandangan:

1) Mereka akan tergolongan kalangan yang selamat di akhirat( yakni tidak akan masuk neraka). 

Pandangan ini dipegang oleh Ibn Hazmin, An-Nawawi, Qurtubi, Ibn Hajar dan dia mengatakan Imam Bukhari merajehkan pandangan ini.

2) Ahlul Fatrah akan masuk neraka di akhirat kelak. Pandnagan ini adalah pandangan sebahagian Ahlul Kalam, Ahlul tafsir, Segolongan Hambalis, dan sebilangan Hanafis.

3) Ahlul Fitrah akan berdepan dengan ujian dan cobaan di hari kiamat sepertimana disebutkan dalam hadis yang dikenali sebagai HADIS IMTIHAN. Pandangan ini adalah pandangan Jumhur kalangan salaf, antaranya Abu Hasan Asy'ari, Al-Baihaqi dan dipegang oleh Ibn taimiyyah, Ibn Qayyim, Ibn Kathir dan lain-lain.


Baca selanjutnya : Dorar.net


No comments:

Post a Comment

Abu Lahab merdekakan Tsuwaibah Al-Aslami

Ketika berita kelahiran Nabi SAW disampaikan oleh hamba Abu Lahab yang bernama Tsuwaibah kepada tuannya, maka saking gembiranya Abu Lahab, d...