Thursday, October 17, 2024

Syurga dan neraka di kalangan Sufi yang menyimpang

Ahli Sufi mengambilnya agamanya dari mana? Dari Quran dan Hadis atau daripada syatahat dan zauq ?

Lihat sahaja apa kata mereka tentang oornag yang beribadat kerana mahu syurga dan takut neraka!Di sisi mereka, jika mukmin beribadat kepada Allah kerana takut neraka dan dambakan syurga, itu adalah satu kekurangan dalam perhambaan kepada Allah. Bahkan ada yang mengatakan itu syirik di sisi para ahli sufi yang mencapai hakikat dan makrifat!

Adapun di sisi mereka, menyembah Allah adalah untuk mencapai fana bersama Allah. Untuk menyatu dalam kewujudan Allah. Itulah syurga di sisi mereka. Bukan syurga sebagaimana yang Quran dan hadis sering ceritakan. Mereka , malah meremehkan syurga dan neraka.

Ada dinukilkan kalam mereka: Kalau aku tidak malu kepada Allah, akan aku ludah ke dalam neraka dan padamlah apinya! Andainya aku dapat membina khemah dalam neraka! Andainya aku sahaja masuk ke neraka dna tubuhku besar sehingga yang lain tiada ruang masuk dalam neraka! Kalam apa macam ini? Lawak apa? Syurga neraka dibuat main-main.

Itukah tahap sufi? Lalu dikatakan itu sebagai syatahat! Tidak...itu zindik! Jangan ditunggangterbalikkan ....kalam zindik disebut syatahat....janya semata-mata ia disandarkan kepada orang yang disbut sebagai ahli Sufi.

Dari mana konsep klefahaman tentang syurga neraka ahli sufi sebegini diambil??

Pendeta dan sami hindu , kalau demikianlah adanya....mereka lebih ramai dan lebih asyik dalam syurga. Mereka mencapai Nirwana yang mereka dakwakan. Apakah demikian akidah muslim tentang syurga?

Apakah syurga Allah yang hakikatnuya dinyatakan sebagai nikmat fizikal mmahu ditukar menjadi konsep-konsep yang abstarak? baik tak payah masuk Islam. Ladeni sahaja jalan resi, pendeta, sami dan para pertapa yang larust semedi mereka.....semuanya masuk syurga khayalan emreka. Itu yang dimahukan oleh sufi-sufi kajal itu??

No comments:

Post a Comment

Syurga dan neraka di kalangan Sufi yang menyimpang

Ahli Sufi mengambilnya agamanya dari mana? Dari Quran dan Hadis atau daripada syatahat dan zauq ? Lihat sahaja apa kata mereka tentang oorna...