Saturday, March 11, 2023

Sedikit sahaja manusia masuk syurga.

 Ada sebuah hadis yang dikenali sebagai hadis" Bi'thunnar'. Hadisnya disebutkan dalam Saheh Bukhari. Teks hadisnya berbunyi:

كُنَّا مع النَّبيِّ في قُبَّةٍ، فَقالَ: أتَرْضَوْنَ أنْ تَكُونُوا رُبُعَ أهْلِ الجَنَّةِ؟ قُلْنَا: نَعَمْ، قالَ: أتَرْضَوْنَ أنْ تَكُونُوا ثُلُثَ أهْلِ الجَنَّةِ؟ قُلْنَا: نَعَمْ، قالَ: أتَرْضَوْنَ أنْ تَكُونُوا شَطْرَ أهْلِ الجَنَّةِ؟ قُلْنَا: نَعَمْ، قالَ: والَّذي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بيَدِهِ، إنِّي لَأَرْجُو أنْ تَكُونُوا نِصْفَ أهْلِ الجَنَّةِ؛ وذلكَ أنَّ الجَنَّةَ لا يَدْخُلُهَا إلَّا نَفْسٌ مُسْلِمَةٌ، وما أنتُمْ في أهْلِ الشِّرْكِ إلَّا كَالشَّعْرَةِ البَيْضَاءِ في جِلْدِ الثَّوْرِ الأسْوَدِ، أوْ كَالشَّعْرَةِ السَّوْدَاءِ في جِلْدِ الثَّوْرِ الأحْمَرِ.
الراوي : عبدالله بن مسعود | المحدث : البخاري | المصدر : صحيح البخاري
الصفحة أو الرقم: 6528 | خلاصة حكم المحدث : [صحيح]

التخريج : أخرجه مسلم (221) باختلاف يسير



Hadis menyatakan satu hari Abdullah bin Mas'ud duduk bersama sahabat-sahabat nabi yang lain dalam satu khemah di Mina, ketika peristiwa haji widak, tahun ke-10H. Ketika itu, nabi melntarkan pertanyaan-pertanyaan yang mengandungi kadar nisbah ahli syurga berbanding ahli neraka kalangan ummatnya. 

1/4, 1/3 dan 1/2.

Nabi mengharapkan ummatnya akan menjadi 1/2 daripada ahli syurga. Separuh itu ummat Muhamamd dan separuh lagi ummat nabi-nabi terdahulu. Namun, keseluruhan ahli syurga berbanding seluruh manusia, cuma sedikit.

Ia diumpamakan bulu putih atas badan lembu yang bewarna hitam atau bulu hitam atas lembu yang bewarna kemerahan.

Ada hadis lain yang perlu dibaca bersama hadis ini. Jumlah ramai yang dilambangkan dengan bulu-bulu hitam atas badan lembu hitam itu adalah plus yakjuj dan makjuj. Yakjuj dan makjuj, jumlahnya adalah tidak terpermanai banyaknya. Bebrbanding manusia bukan yakjuj, yakjuj dan makjuj mencakupi nisbah 999:1

Dalam saheh Bukhari, riwayat oleh Abu Sa'id Al-Khudri r.a, Rasulullah SAW bersabda:

 يقولُ اللَّهُ تَعالَى: يا آدَمُ، فيَقولُ: لَبَّيْكَ وسَعْدَيْكَ، والخَيْرُ في يَدَيْكَ، فيَقولُ: أخْرِجْ بَعْثَ النَّارِ، قالَ: وما بَعْثُ النَّارِ؟ قالَ: مِن كُلِّ ألْفٍ تِسْعَ مِئَةٍ وتِسْعَةً وتِسْعِينَ، فَعِنْدَهُ يَشِيبُ الصَّغِيرُ، وتَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها، وتَرَى النَّاسَ سُكارَى وما هُمْ بسُكارَى، ولَكِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدِيدٌ. قالوا: يا رَسولَ اللَّهِ، وأَيُّنا ذلكَ الواحِدُ؟ قالَ: أبْشِرُوا؛ فإنَّ مِنكُم رَجُلًا، ومِنْ يَأْجُوجَ ومَأْجُوجَ ألْفًا. ثُمَّ قالَ: والذي نَفْسِي بيَدِهِ، إنِّي أرْجُو أنْ تَكُونُوا رُبُعَ أهْلِ الجَنَّةِ، فَكَبَّرْنا، فقالَ: أرْجُو أنْ تَكُونُوا ثُلُثَ أهْلِ الجَنَّةِ، فَكَبَّرْنا، فقالَ: أرْجُو أنْ تَكُونُوا نِصْفَ أهْلِ الجَنَّةِ، فَكَبَّرْنا، فقالَ: ما أنتُمْ في النَّاسِ إلَّا كالشَّعَرَةِ السَّوْداءِ في جِلْدِ ثَوْرٍ أبْيَضَ. أوْ كَشَعَرَةٍ بَيْضاءَ في جِلْدِ ثَوْرٍ أسْوَدَ.

الراوي : أبو سعيد الخدري | المحدث : البخاري | المصدر : صحيح البخاري

الصفحة أو الرقم: 3348 | خلاصة حكم المحدث : [صحيح]

 Allah menyatakan dalam hadis di atas bahawa dari setiap 1000 zuriat Adam, 999 daripadanya adalah Bi'thunnar. Bi'thunnar yakni habuan untuk neraka. Bermakna, hanya 1 sahaja yang selamat. Nisbah ini tentu membuatkan para sahabat terlopong. Kalau dari 1000 hanya satu sahaja selamat dari neraka, di manalah peluang mereka untuk masuk dalam jumlah yang satu itu? Kebrangkaliannya amat sedikit.

Maka, pemahaman tersebut dibetulkan oleh nabi SAW dengan menjelaskan hakikat angka itu. Dalam jumlah 999 itu ada Yakjuj dan Makjuj. Nabi SAW menjelaskan bahawa Yakjuj dan Makjuj itu merupakan makhluk manusia yang paling ramai berbanding yang bkan Yakjuj dan Makjuj. Nabi menggambarkan dalam bentuk nisbah Yakjuj dan Makjuj dengan manusia yang bukan Yakjuj dan Makjuj iaitu 1000:1. 



No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...