Syiah Imamiyyah telah menjadi bakul sampah pemikiran sesat puak-puak yang menyimpang. Hanya kerana puak-puak yang menyimpang itu menjadikan dogma cinta ahli bait sebagai laungan mereka, maka para ulama Syiah Imamiyyah menggao ia adalah dari "puak kita". Akhirnya, hari ini apa yang menjadi ciri khusus syiah-syiah yang dulunya disesatkan oleh tokoh Imamiyyah , diterima dan dianggap sebagai turas Syiah imamiyyah. Mereka sudah terima Ismailiyyah, Fatimiyyah, Hisyamiyyah, Druzm Agha Khaniyyah yang dibilang sebagai syiah melampau. Bahkan Nusairiyyah pun mereka terima.
Inilah kesalahan para Ayatullah Imamiyyah yang mencemarkan aliran mereka yang sememangnya telah tercemar.
Orang seperti Al-Waqifi damn Al-Fathi yang bergentangan dalam Mazhab yang sesat di kalangan Syiah pelampau, telah dianggap tsiqat dala periwayatan!
Al-Waqifi adalah puak syiah yang behenti (dalam menganggap sebagai Imam) pada Musa Al-Kazim dan mereka tidak menerima keimaman anaknya Ali bin MUsa Al-Ridha.Bagi mereka Musa Al-Kazim tetap hidup dan dia akan datang (muncul ) semula sebagai Al-Qaim (Mahdi Al-Muntazor). Dia hanya ghaib sebagaimana Ghaibnya Nabi Musa dan akan datang semulah. Punca muncul kumpulan ini adalah dorongan duniawi iaitu para wakil Musa Al-Kazmim yang selesa memakan Al-Khumus dan mempunyai kedudukan Syariyyah tidak mahu melepaskan hak tersebut dan kerana itu mereka menolak keimaman Ali bin Musa. Contoh para wakil itu adalah seperti Ali bin Abi Hamzah Al-Bato-ini dan Ziad bin Marwan Al-Qonadi serta Osman bin Isa Ar-Rawasi.
Maka dalam Syiah, Golongan Al-Waqifiyyah adalah mereka yang berhenti pada satu-satu imam dan tidka menerim a yang berikutnya. Mereka adala pelbagai macam. Ada yang berhenti pada Jaafar As-Sodiq ( Abu Abdillah) . Ada yang berhenti pada Musa Al-Kazim dan ada yang berhenti pada Hasan Askari. Berhenti dalam erti kata menganggap Imam terakhir adalah yokoh tertentu dan dialah yang kelak akan muncul sebagai Al-Qaim.
Di sisi Syiah, istilah Waqaf itu ada dua makna iaitu makna Am dan makna Khas.
Waqfiyyah dalam ertikata am ialah sikap berhenti pada mana-mana imam
Waqfiyyah dalam erti kata khas adalah sikap berhenti pada Musa Al-Kazim.
Fikrah Waqaf ini disamdarkan kepada Umar Al-Khattab yang mana saat nabi Muhammad meninggal menegaskan bahawa Nabi tidak mati dan baginda hanya pergi bertemu Tuhannya sebagai Musa pergi bermunajat di Tursina dan akan kembali. Kononnya, Umarlah yang dituding sebagai pengasas fikrah Waqfiyyah.
Arus perdana dalam Syiah Imamiyyah menamakan puak Waqifiyyah sebagai Anjing-Anjing Kehujanan ( Al-Kilab Al-Mamturah)
Syiah Imamiyyah/Ja'fariyyah arus perdana yang percaya Imam 12 itu digelar sebagai Syiah Al-Qaty'iyyah. Penjenamaan ini adalah counter kepada Syiah Waqfiyyah yang memberhentikan keimaman pada Musa Al-Kazim.
No comments:
Post a Comment