Tuesday, March 26, 2024

Allah Wujud Tanpa Makan

Allah wujud tanpa makan yang dimaksudkan adalah Allah wujud tidak bertempat. Ia merupakan selogan para ahli kalam. Ia menjadi selogan yang membedakan mereka daripada golongan lain dalam Islam sebagaimana pernah terjadi selogan Al-Quran adalah Makhluk pada zaman Muktazilah pernah berkuasa dahulu.

Sekarang, siapa yang tidak mengatakan Allah wujud tidak bertempat (Allah Maujud Laisalahu Makan) , dia adalah mujassimah. Dia adalah musyabbihah. Dan...dialah Wahabi. 


Betulkah Allah wujud tanpa tempat?

Pertama sekali, perlu diketahui apa itu makan atau  tempat itu?

Apakah tempat itu makhluk?

Seterusnya, mahu ditanya pula kepada pendendang Allah wujud tanpa makan itu, tatkala Allah menciptakan Qalam atau air sebagai makhluk yang awal, mereka itu duduk di mana? Kenapa Allah tidak ciptakan makan/tempat dulu ?

Apakah tempat itu makhluk yang maujud atau hanya sekadar abstrak yang bukan material? Seperti kalimah wujud, demikianlah pula kalimah tempat. Semua sesuatu itu disebut wujud dan demikian pula bagi mereka tempat. Macam itulah fungsi tempat , sama macam wujud.  Apakah begitu?

Andaikan begitu....

Kalau yang namanya makan itu sama macam wujud, satu yang bersifat zihni dan bukan hamsi (ada dalam fikiran , abstrak dan bukan jenis boleh disentuh) maka apakah salah dikatakan Allah wujud bertempat sepertimana boleh kita ucapkan Allah itu wujud, Allah itu mendengar dan selainnya?

Makan dan wujud ,kedua-duanya zihniyyun  dan boleh disandarkan kepada Allah!


Kaum mutakallimin berandalkan mantiq mereka. 

كل شيء سوى الله مخلوق، والمكان ليس بإله، فهو مخلوق، وبالتالي لا نثبت له مكانا لأن الله لا يحل في المخلوقات

Segala sesuatu selain Allah adalah Makhluk. Tempat bukan Tuhan maka ia adalah makhluk. Kerana itu,kita tidak boleh menetapkan tempat bagi Allah kerana Allah tidak berada dalam makhluk!


Pertanyaan lain untuk para mutakallimin, yang juga perlu diberi perhatian ialah:

Apakah ilmu itu makhluk?

Apakah Kalam itu makhluk?

Kalau jawapannya ilmu itu makhluk, maka mahu ditanya lagi....

Apakah ilmu bertempat? Mana tempat ilmu?

Kalau ilmu tak bertempat, ia sudah mengambil sifat Allah yang dikatakan tidak bertempat. Maka, jadilah Allah mumasalah juga dengan makhluk.

Bukankah Allah dikatakan tidak bertempat sebab mahu ditegakkan konsep laisa kamislihi bis syai'.

Sekarang, ada mahkluk yang sama macam Allah, laisalahu makan!

macamana?

Maka sebenarnya makan itu mahkluk atau tidak?

Pertannyaan ini samalah dengan mempertanyakan, apakah ilmu Allah itu makhluk atau Allah?Apakah kalam Allah itu mahkluk atau Allah?

Nanti dikatakan pula Quran makhluk, jadi muktazilah.

Apakah ada yang berani mengatakan Quran mahkluk dan dalam masa yang sama mengaku Ahli Sunnah?

Hujah-hujah para ahli kalam yang mengatakan bahawa Allah yang menciptakan tempat dan Dia tidak mengambil tempat dijawab dengan pertanyaan berikut:

Katakan kita setuju bahawa Al-Qalam adalah makhkluk pertama diciptakan (ada khilaf kata air dulu), maka soalannya:

Mana lebih dahulu diciptakan, Qolam ke Makan(tempat)?

Kalau jawapannya adalah Qolam (sebagaimana disebutkan dalam banyak nas), maka bagaimana boleh terciptakan Qolam dulu sebelum ada tempat????Kalau dikatakan tempat dulu diciptakan , baru Qalam, itu telah menyalahi nas. Macam mana?Pening tak jawab soalan ni?

Kerana itu , jawab dulu, apa itu makan? Apakah benar ia mahkluk yang wujud tersendiri atau ianya wujud yang terikat dan yang lain?

Macam kalam, sama' basar dan sifat-sifat yang tidak berdiri sendiri.

Kita kata Allah itu baginya Sama'. Tapi sama'nya tidak sama dengan sama' makhluk. Bagaimana kalau kita ucapkan pula, Allah itu baginya makan, tapi makaNYa tidak sama dengan makhluk!

Ringkasnya, kita samakan samak dengan makan. 

Sebab, kita tidak boleh menetapkan secara pasti dan yakin apa itu makan? Kalau makan itu tempat dan ia satu ruangan yang tersendiri, maka tentulah ia perlu diciptakan dulu sebelum terciptanya Al-Qalam! Sedangkan nas sebut Al-Qalam makhluk terawal!

Masalah yang menghambat kesepakatan antara ahli kalam dengan Salafiyyah adalah pada persoalan tempat ini. Kalau Makan itu dikatakan wujud mustaqillah, memanglah Allah tidak boleh dikatakan ambil makan. Tapi bagaimana kalau makan itu bukan wujud mustaqillah. Ianya wujud murtabitoh (bersama) macam samak, basar dan lain-lain sifat. Makan itu cuma gambaran batasan sesuatu seperti panjang pendek, tinggi dan rendah.


Kalau konsep Makan itu diperjelaskan sampai ke tahap tu, maka, seruan Allah laisa lahu MAKAN tidak releven lagi. Salahlah kalau dikatakan MAKAN adalah Makhluk dan Allah tidak duduk dalam Makhluk.


Apa itu Perkara Maujud dan Perkara Ma'dum?

Kata Ar-Razi:


الحيز أمر عدمي وليس وجودي


Perhatian: Apa yang dimaksudkan dengan JIHAH adalah :

المكان والحيز والظرف



Maka Jihah adalah Amrun 'Adamiyyun ( benda yang tidak ada). Dalam bahasa inggeris disebut abstrak.



Kerana itu perkataan bahawa ALLAH MENCIPTAKAN MAKAN adalah perkataan yang salah kerana MAKAN itu tiada. Makan adalah amrun 'adamiyyun. Abstrak. Makan bukan macam bumi, langit dan sebagainya. Macam mana Allah menciptakan makan sedangkan Makan itu tiada! 

Tunjukkan satu ayat dalam Quran atau hadis yang mengatakan Allah mencipakan MAKAN (tempat).

Allah menciptakan langit dan bumi. Ada nasnya. Temoat langit dan bumi, ada disebutkan Allah menciptakannya? Soalan ini bawa kita kepada persoalan sebelumnya. Allah ciptakan Qolam. Apakah sebelumnya Allah ciptakan tempatnya? Kalau tempatnya ada, maka jadilah tempat itu lebih awal dari Qolam!


Katakanlah kita terima bahawa MAKAN itu amrun wujudiyyun di bumi, dan di langit...tetapi...

Apakah atas Arays itu termasuk MAKAN?  WUJUDKAH MAKAN ATAS ARASY?

Apakah dalil yang disandarkan bahawa tasa arasy itu makan. Bila dikatakan Allah di atas Arasys, maka kata tersebut dianggap menempatkan Allah. Soalnya, apakah atas arasy itu tempat? Tempat itu makluk. Makhluk paling atas adalah arasy Atas arasy ada makluk lagu ke. Ada Makan ke? (kalau Makan iktu makhluk)

Lalu, kalau kata Allah di atas daripada arasy, apakah ia membawa maksud Allah bertempat? Tiada lagi mahkluk atas arasy. Tiada lagi MAKAN!

Apakah tas arasy ada MAKAN? Atas MAKAN ada Makan lagi. Atas MAKAN itu adalah MAKAN LAGI...unlimited. Maka, itu membawa kepada dakwaan bahawa makhluk itu tiada kesudahannya. Tiada nihayahnya. Bila nak sampai kepada Khaliq?

Bagi orang yang tak faham-faham, kata siapa yang dakwa Allah di atas arasy bermakna dia menempatkan Allah di atas makhluk, tolong beritahu apakah MAKAN yang Allah duduk di atas arasy itu. Apa nama MAKAN itu?

Atas arasy ada Makan? Sampai mana nak habis makan? Nanti atas makan ada makan. Ada makan ada makan dan seterusnya. jaduilah Makan lebih besar dari Allah. Sebab makan tiada sempadan. 

Balik kepada soalan asal yang hampir dilupakan. Apakah MAKAN itu makhluk???

Kalau Makan adalah makhluk, maka jelaslah bahawa Allah tdiak masuk dalam makhluk. Tapi atas arasy ada lagi ke MAKAN????

Allah atas arasy...itu disebut sifat uluw. Ayat Quran dan hadis banyak sebutkan bahawa Allah di atas. Atas sekali (atas arasy )ada MAKAN ke?


Baca:  https://al-maktaba.org/book/31616/27415#p1


No comments:

Post a Comment

KAFA'AH DAN BANI HASHIM

 Yang namanya BANI HASHIM itu adalah keturunan kepada anak-anak lelaki Hasyim bin Abdul Manaf Bin Qusai, Datuk Nabi SAW. Penetapan ini per...