Sunday, November 26, 2023

Hendaklah sentiasa merisaukan nasib keluarga di akhirat

 Allah SWT berfirman dalam Surah At-Toor, ayat 26-17:


{قَالُوا إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنَا مُشْفِقِينَ * فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا وَوَقَانَا عَذَابَ السَّمُومِ} 


"Mereka(Yakni Ahli Syurga) berkata: Dulu kami masa di dunia, selalu merasa bimbang tentang ahlu keluarga kami. Maka Allah SWT mengnugerahkan kami nikmat syurga ini dan memeliara kami dari azab yang panas membakar",

Kalimah "  مُشْفِقِينَ    " membawa maksud "sentiasa takut kepada azab Allah".

Melihat isteri yang tidak menjalankan perintah Allah, maka hendaklah kita merasa tidak bimbang kalau dia akhirat kelak dia mendapat akibat yang buruk. Diazab oleh Allah SWT atas dosanya. Demikian, tatkala melihat anak-anak yang tidak solat, tidak menjalankan perintah Allah, sebagai bapa tidak boleh pandang sambil lewa.

Bapa calon syurga hendaklah senentiasa memantai ahli keluarganya agar berjalan di atas landasan perintah Allah dan menjauhi larangannya. 

Ini bermakna, syuga bukan dimasuki oleh orang yang selfish. Hanya jaga solat sendiri. Hanya jaga ibadat sendiri. Tidak. Calon ahli syurga mesti ada isyfaq (belas kasihan) yang tinggi atas keluarganya. Ertinya belas kasihan kalau kelak mereka terhumban ke neraka. Jika demikian, apa tindakannya?

Tindakannya, sentiasa mengingatkan isteri dan anak-anak agar solat. Kalau sudah solat, diperingatkan solat di awal waktu. Jika sudah, dibuat "checking" untuk meningkatkan kesempurnaan solat yang dilaksanakan.

Semua tindak tanduk itu adalah atas dorongan "isyfaq".

Orang beginilah kelak di akhirat akan memberi jawapan sepertimana yang dinyatakan dalam ayat di atas.

Maka, hendaklah sentiasa ingat bahawa perasaan "isyfaq" yakni bimbang dna takkut kepada Azab Allah SWT itu adalah antara sebab yang membawa pemilik perasaan itu amsuk syurga. 

Dalam ayat 35 Surah Al-Ma'arij Allah menyebutkan hal demikian:


{وَالَّذِينَ هُمْ مِنْ عَذَابِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ * إِنَّ عَذَابَ رَبِّهِمْ غَيْرُ مَأْمُونٍ}


Disebutkan dalam sebuah hadis bahawa seornag sahabat mendatangi Aisyah R.A, lalu didapatinya tengah berdiri dalam solat dan sedang membaca ayat:

((إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنَا مُشْفِقِينَ * فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا وَوَقَانَا عَذَابَ السَّمُومِ * إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ)


Saidatina Aisyah mengulang-ulangkan ayat tersebut. Lalu sahabat tadi pun berlalu pergi ke pasar untuk keperluannya buat tempoh yang lama. Apabila dia kembali, dia mendapati Saidatina Aisyah masih lagi dalam keadaan berdiri solat dan membaca ayat yang sama serta mengulang-ulangkannya.

No comments:

Post a Comment

Abu Lahab merdekakan Tsuwaibah Al-Aslami

Ketika berita kelahiran Nabi SAW disampaikan oleh hamba Abu Lahab yang bernama Tsuwaibah kepada tuannya, maka saking gembiranya Abu Lahab, d...