Tuesday, December 20, 2022

LIKU-LIKU HITAM DUNIA POLITIK

Sesiapa yang memerhati watak-watak yang mementaskan drama politik dan siasah sepanjang sejarah, akan dapat mengambil satu kesimpulan bahawa para aktor politik adalah mereka yang paling banyak berdansa dengan perbuatan dosa.  Ada penipuan, kezaliman, khianat, putus silaturrahim, ketamakan, pecah amanah, penindasan, takabbur, merampas hak orang, lupakan jasa dan budi, lupakan akhirat dan sibu dengan dunia. Tidak hairan, kenapa baginda Rasulullah memperingatkan kepada Abu Zar, sahabatnya tatkala dia meminta kepada nabi jawataan kepimpinan dalam satu urusan. 

Sabda nabi SAW:

يَا أَبَا ذَرٍّ، إِنَّكَ ضَعِيفٌ، وَإِنَّهَا أَمَانَةٌ، وَإِنَّهَا يَوْمَ القِيَامَةِ خِزيٌ وَنَدَامَةٌ، إِلاَّ مَنْ أَخَذَهَا بِحَقِّهَا، وَأَدَّى الَّذِي عَلَيهِ فِيهَ

" Wahai Abu Zar, sesungguhnya engka seorang yang lemah. Kepimpina n itu amanah. Pada hari kiamat ia akan menjadi sumber kehinaan dan penyesalan. Kecuali mereka yang mengambil kepimpinan itu secara HAQ dan menunaikan kewajipan kepimpinan itu".
(Hadis Saheh Muslim)

Politik dan siasah adalah wahana menggapai kepimpinan. Kepimpinan itu kuasa. Kuasa itu sering buat manusia lupa dan melampau. 

Kita akan mendapati banyak sekali ornag baik bertukar menjadi jahat. Menjadi buas dan tega. Sanggup menzalimi dan bahkan membunuh demi permainan politik. 

Pernahkah kalian dengar apa yang dinaqalkan mengenai perkataan Khalifah Abdul Malik bin Marwan apabila sampai kepadanya bahawa dia dipilih keluarga Bani Umayyah untuk menjadi khalifah Bani Uamyyah? Ketika itu dia berada di Madinah dalam majlis ilmu bersama para pencinta ilmu. Dia adalah salah seorang Fuqahaa Madinah yang namanya dibariskan bersama Sa'id bin Al-Musayyab, Urwah bin Zubair dan Qubaisah bin Zuaib.

Ibn A'isyah meriwayatkan (Sebagaimana disebutkan dalam Siyar A'lam An-Nubalaa):

Ketika sampai urusan perlantikan khalifah kepada Abdul Malik, sedangkan mashaf Quran adalah di tangannya, dia pun menutup mashaf itu dan berkata:

هذا آخر العهد بك

" Inilah kesudahan janji setia aku denganmu".


Sesungguhnya politik dan siasah telah memakan korban yang banyak. Baca sahaja kisah bagaimana Khalifah Abu Jaafar Al-Mansur menghadapi pesaing-pesaing politiknya. Mereka adalah orang yang berjasa dalam menumbangkan dinasti Bani Umayyah dan melakar jalan untuk bangkitnya Pemerintahan Khilafah Bani Abbasiyyah. Abdullah bin Ali, pakciknya sendiri menjadi musuhnya dan dikalahkan dengan kelicikan politiknya. Abu Muslim Al-Khurasani, jenderal tentera yang berjasa memebela Bani Ababsiyyah akhirnya dibunuh oleh Abu Ja'far dengan tipudayanya. Muhammad An-Nafsu Az-Zakiyyah digugat hingga bangkit memberontak melawannya dan akhirnya mati dibunuh, sedangkan Bani Abbasiyyah dan banu Umayyah itu adalah keturunan yang sama dari Abdul Manaf bin Qusai.

Itulah natijah sebuah persaingan politik.

Lebih jauh ke belakang, riwayat sejarah mencatatkan bahawa pada zaman Khilafah Othmaniyyah, demi kelangsungan politik, para khalifahnya sanggup membunuh adik beradik dan ia menjadi satu aturan yang diterimapakai dalam negara. Perbuatan yang disitilahkan sebagai FRATRICIDE itu berlangsung dalam tempo beberapa khalifah. Ia berawal daripada persaingan antara Osman bin Urtughul dengan pakciknya Dundar yang mana akhirnyanya Dundar dibunuh oleh Osman atas alasan khianatnya Dundar dan bersekongkol dengan Raja Byzantin yang Kristian untuk membunuh Osman bin Urtughul.

Kemudian, Sultan Murad I bin Urkhan, khalifah ketiga Daulah Othmaniyyah membunuh anaknya sendiri yang bernama Sauci kerana khianat dan berpihak kepada raja Byzantinز

Kemudiannya, semasa Sultan Murad II ( Bapa kepada Muhammad Al-Fatih) pula, dia membunuh pakciknya Mutafa bin Bayazid kerana persekongkolannya dengan Emperor Imanuel II dari Byzantin untuk menyerang kerajaan Othmaniyyah.Khianatnya kepada Othmaniyyah ialah apabila dengan dibekalkan senjata oleh emperor itu dan menawan Semenjanjung Gallipoli dan menyebabkan Sultan Murad II memimpin pasukan tentera mengalahkannya dan kemudian menjatuhkan hukuman buinuh ke atasnya.

Menela'ah sejarah Othmaniyyah akan membawa anda menelurusi kisah hitam dunia politik yang tidak terjangkau oleh fikiran anda sebagai orang biasa yang tidak mengenal liku-liku politik.

Hinggalah ke zaman Erdogan menjadi presiden Turki. Seorang pendakwah tersohor yang telah berjaya membina rangkaian sekolah agama di Turki dan seluruh dunia, Gulen, bergeser dan bermusuhan. Hampir jadi puncanya tumbangnya pemerintahan Erdorgan dan membawa kuasa tentera kembali menentukan hala tuju Turki. Hanya, kepantasan Erdorgan dan sokongan rakyat yang menghentikan ftnah Gulen.


Pelajarilah kerajaan-kerajaan yang muncul dalam sejarah Islam, anda akan temui kemungkaran politik yang beragam. Hal yang serupa akan anda temui dalam sejarah Eropah, India, Cina dan di manapun juga. 

Politik adalah sebuah lembah berdarah, kabusnya sangat tebal dan ngauman rimbanya sangat menyeramkan.

Kalau anda memilih politik sebagai medan anda, bersedialah untuk semua itu. Hadapilah dengan yakin dan telanlah segala kepahitannya!





No comments:

Post a Comment

Sebab nama Aisyah banyak disebut dalam turath Sunni

 Turath Syiah banyak menyebut dan menyanjung Khadijah r.a , namun nama Aisyah r.a dihilangkan bahkan jika disebutkan pun Aisyah r.a, ia dise...